Bezorgkosten, de belangrijkste factor bij de keuze van een e-shop

Een Europese studie onthult de doorslaggevende factoren voor het op gang brengen van online verkoop. De verzendkosten staan bovenaan de lijst. Analyse.

post-image-3
Welke verzendkosten en levertijden worden door klanten geaccepteerd? Wie is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke levering? Een door Seven Senders gepubliceerde Europese studie vat de belangrijkste resultaten samen van een begin 2021 uitgevoerd onderzoek en identificeert de behoeften van online shoppers in negen Europese landen, waaronder België.
Eén ding is zeker: de factoren die het plezier of de frustratie van klanten bij het winkelen bepalen, verschillen van land tot land. 

De studie is met name interessant omdat rekening wordt gehouden met alle stadia van het bestelproces, van de selectiecriteria bij het zoeken naar een onlinewinkel tot de gewenste betalingsmethode en de relevante informatie over het verzendproces.

Het is duidelijk dat de verzendkosten bovenaan de lijst staan van criteria voor het kiezen van een onlinewinkel. Meer dan 55% van de respondenten in elk land verklaart dat dit het belangrijkste criterium is om een onlinewinkel te kiezen. Dit verschilt echter van land tot land.
Zo verwacht bijna een derde (30%) van de respondenten in België een gratis levering voor bestellingen van 20 euro of meer, tegenover slechts 6% van de Italianen. 
Dit is belangrijke informatie voor onlinehandelaars en zou hen ertoe moeten aanzetten hun prijzen en leveringsvoorwaarden aan te passen aan landen waar het winkelend publiek onder bepaalde voorwaarden bereid is leveringskosten te betalen. 

Uit de studie blijkt ook dat duurzaamheid een belangrijk punt is voor e-commerce klanten. In België is een op de twee klanten bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. 
In Oostenrijk en Zwitserland is deze bereidheid echter aanzienlijk groter (respectievelijk 67% en 66%).

De studie biedt onlinehandelaars ook een goed overzicht van de meest efficiënte betaalmethoden om aan te bieden in de verschillende Europese landen. Zo kopen de Zwitsers liever op factuur, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren eerder gebruik maken van online betaaldiensten.

Tenslotte blijkt uit de studie het belang dat klanten hechten aan een snelle levering bij bestellingen in andere Europese landen. Van alle respondenten accepteert 87% een langere levertijd wanneer zij weten dat de online winkel geen plaatselijk filiaal heeft. 
Voorts is het belangrijkste criterium voor de Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van de respondenten vindt dit belangrijk, gevolgd door een goedkopere levering (44%) en een gemakkelijke afhaling als alternatief (32%).

 "Met de resultaten van dit onderzoek verschaffen we belangrijke inzichten in de specifieke gewoonten van verschillende landen die online retailers helpen om de eindklant een optimale leveringservaring te bieden. Op deze manier willen we hen gerichte ondersteuning bieden om te groeien en nieuwe markten te betreden," vat Thomas Hagemann, oprichter en co-CEO van Seven Senders, samen.
 
 
 
 
 
Show More
Back to top button