De opkomst van abonnementen "as a service"

Het op abonnementen gebaseerde bedrijfsmodel in de zakelijke dienstverlening is in opkomst. Een op de drie bedrijven overweegt dit soort bedrijfsmodel.

post-image-3
Meer dan één op de vijf dienstverleners (22%) biedt zijn diensten nu aan op abonnementsbasis, en één op de drie dienstverleners overweegt dit bedrijfsmodel (35%) "omdat het voorspelbare inkomsten, een sterke klantenbinding en flexibiliteit oplevert". 
Dit blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek naar trends in het MKB, gepubliceerd door IT-bedrijf Exact.  

Uit de barometer blijkt ook dat het niet altijd gemakkelijk is om diensten in abonnementen om te zetten. "Het grootste deel van de omzet van zakelijke dienstverleners komt nog steeds uit nacalculatie (38%), maar abonnementen (16%) en, in mindere mate, prepaid kaarten (11%) zitten duidelijk in de lift", zo wordt in het onderzoek ook opgemerkt. 

Niet minder dan 37% van de dienstverleners maakt al gebruik van of experimenteert met abonnementsmodellen. Het automatiseren en begrijpen van kasstromen uit abonnementsmodellen is daarom belangrijker dan ooit. 

"Abonnementen maken de inkomsten voorspelbaar en geven aannemers meer flexibiliteit. Tijdens de looptijd van een abonnement kunnen er veel dingen veranderen. Een klant kan bijvoorbeeld een abonnement tijdelijk willen verlengen of stopzetten. Op basis van intelligente algoritmen en het betalingsgedrag van een debiteur kan Exact ook de verwachte betalingsdatum voorspellen. De Exact Spring'21 release geeft bedrijfseigenaars een beter overzicht van hun cash flow en inkomsten, en stroomlijnt de recurrente facturatie van abonnementen en lidmaatschappen," vat Sigrid Jansegers, Sales Manager van Exact België, samen.
 
 
 
Show More
Back to top button