Terugkeer naar "voorzichtig" optimisme in het Belgische ICT-kanaal

Terug naar de zaken! Voorzichtig optimisme overheerst in het Benelux IT-kanaal, zo blijkt uit een nieuw rapport van CompTIA. ICT-bedrijven richten zich op groeikansen in 2021.

post-image-3
IT-bedrijven in de Benelux zijn voorzichtig optimistisch en gericht op groeimogelijkheden in 2021 en daarna, na de ongekende gebeurtenissen van 2020, zo blijkt uit de nieuwe studie "International State of the Channel 2021", gepubliceerd door de vereniging CompTIA.

Niet minder dan 85% van de channel managers in de Beneluxlanden gelooft namelijk dat het kanaal relevant zal blijven in de IT-wereld. Over de gezondheid van het kanaal zijn diezelfde managers echter verdeeld: 32% denkt dat het kanaal in zijn huidige vorm zal blijven bestaan, terwijl 53% een snelle evolutie voorziet.
"Deze laatste houding zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op de expansie van het kanaal, met nieuwe bedrijfsmodellen die worden ontketend door cloud computing, de alomtegenwoordigheid van adviesdiensten en de opkomst van niet-traditionele spelers als leveranciers van technologieproducten en -diensten", vat Carolyn April, directeur sectoranalyse bij CompTIA, samen.

Op de vraag welke stappen zij van plan zijn te ondernemen om relevant te blijven, geven IT-managers in de Benelux aan dat "zij hun marketinginvesteringen zullen verhogen en de effectiviteit van hun campagnes zullen trachten te verbeteren. Tegelijkertijd worden verkoopstrategieën toegepast die zijn aangepast aan het veranderende koopgedrag van de klant en wordt hun inzet voor opkomende technologieën versterkt.

Het voorzichtige optimisme van het kanaal wordt tot op zekere hoogte gesteund door de prognoses voor de wereldwijde IT-uitgaven, die dit jaar naar verwachting 5 biljoen dollar zullen benaderen. 
Prognoses gebaseerd op de overtuiging dat klanten hun uitgaven voor software, apparatuur, hardware-infrastructuur en IT-diensten zullen hervatten.

Maar kanaalbeheerders erkennen dat sommige klanten nog steeds terughoudend zijn, vooral kleine bedrijven en bedrijfstakken die het hardst door de pandemie zijn getroffen (horeca en detailhandel, bijvoorbeeld). In alle onderzochte landen toonden 4 op de 10 executives zich bezorgd over de aanhoudende impact van COVID-19 op het vermogen of de bereidheid van klanten om in nieuwe technologieoplossingen te investeren.

Het CompTIA-rapport peilt ook naar de mening van Benelux executives over andere factoren die het IT-kanaal beïnvloeden.
Zo voorspellen de respondenten voor de komende twee jaar een groeipotentieel voor een hele reeks diensten, waarbij cyberbeveiligingsdiensten de lijst aanvoeren. Opkomende technologieën, integratie en cloud behoren tot de andere diensten die naar verwachting solide business zullen genereren voor klanten.
 
 
Show More
Back to top button