België is wereldkampioen in e-mailmarketing

We wisten al dat de Belgen geneigd zijn kortingsbonnen te gebruiken die via papier of e-mail worden verzonden. Vandaag is de zaak definitief beklonken: de Benelux-landen noteren de beste openings-, klik- en reactiviteitspercentages ter wereld. En zo veel geweldige mogelijkheden voor resellers in het IT-kanaal.

post-image-3
Marketeers in de Benelux zijn kampioenen in e-mailmarketing, zo blijkt uit een studie van de CM Group. Van alle regio's in de wereld behaalden zij de beste resultaten en hadden zij de hoogste betrokkenheid wat open rates, click rates en respons rates betreft. Geen land ter wereld kan tippen aan onze één-op-één marketingexperts.
 
CM Group, specialist in e-mailmarketingplatforms, heeft miljoenen e-mailcampagnes geanalyseerd die in 2020 door organisaties over de hele wereld zijn verstuurd, om interessante nieuwe trends te ontdekken die blijvende gevolgen kunnen hebben voor het toekomstige succes van de strategieën van marketeers. 

Het jaar 2020 is een jaar van snelle veranderingen, die op hun beurt flexibiliteit en aanpassing van de kant van de marketeers hebben vereist. 
In deze tijd van onzekerheid wenden merken en consumenten zich tot een van de meest betrouwbare en vertrouwde kanalen om de band te behouden: e-mail. 
Een van de belangrijkste lessen die uit deze algemene analyse kunnen worden getrokken, is dat de campagnes in de Benelux-landen in verschillende categorieën de beste resultaten hebben opgeleverd. Beginnend met de hoogste betrokkenheid voor open rates met 26,1%. Dit is relatief hoog in vergelijking met het Europese gemiddelde (19%) of het wereldgemiddelde (18%). De Benelux stond ook op de eerste plaats voor doorklikpercentages (CTR) en antwoordpercentages (CTOR), met gemiddelden van respectievelijk 4,1% en 15,5%.  
Het nadeel is dat de Benelux-landen met een gemiddelde van 0,3% hogere uitschrijvingspercentages kennen. Zo kunnen sommige activiteitensectoren een hoog engagementpercentage hebben en tegelijk een hoog opzeggingspercentage.  
Dit opzeggingspercentage moet worden vergeleken met de Europese en wereldwijde gemiddelden van 0,1%. 

Logischerwijze zou een hoog opzeggingspercentage moeten overeenstemmen met een lager engagement, wat niet het geval is voor de Benelux. Het lijkt de deskundigen van de studie zelfs "dat gebieden met hoge opzeggingspercentages ook de hoogste open percentages hebben. Abonnees blijven dus bij elke e-mail betrokken, zelfs als ze besluiten zich later uit te schrijven.  

De sectoren met de hoogste uitschrijvingspercentages zijn vastgoed en onderwijs met een percentage van 0,7%. De media- en entertainmentsector heeft met 0,1% het laagste opzeggingspercentage.  

De non-profitsector had een ongelooflijke 45,5% open rate in de Benelux, het hoogste percentage ter wereld voor alle sectoren en regio's samen. 
Ter vergelijking: Europa had een open rate van 29,9%. 
Anderzijds blijft de klikfrequentie per opening onder het gemiddelde met 4,9% kliks.  
Dit kan worden verklaard door het grote aantal lezers, maar ook door het feit dat e-mails uit de non-profitsector over het algemeen minder doeltreffend zijn dan die uit andere sectoren. 

De onderwijssector kwam op de tweede plaats met een open percentage van 41,1%, gevolgd door de sector landbouw, bosbouw, visserij en jacht met 38,3%.  

Het engagement voor consumptiegoederen was in de Benelux lager dan in de andere regio's. 
In de meeste andere regio's was de betrokkenheid van FMCG's, zoals cosmetica, groter dan in andere sectoren, maar niet in de Benelux, waar de betrokkenheid 25,1% bedroeg. 

De studie concludeert dat e-mail een essentieel marketingkanaal blijft voor merken van alle soorten en maten, in bijna alle economische sectoren. 
 
 
Show More
Back to top button