Home/ channel belgium /Horeca en evenementorganisaties moeten digitale transformatie versnellen om herstel op lange termijn te verzekeren Horeca en evenementorganisaties moeten digitale transformatie versnellen om herstel op lange termijn te verzekeren Na een woelig jaar moet sector adequaat inspelen op de nieuwe post-pandemische digital-first verwachtingen en veranderd consumentengedrag om concurrentievoordeel te herwinnen 2021-09-19Comment 149358637 Nu restaurants, cafés en events weer open zijn, groeit in de sector snel het besef van de geëvolueerde ‘digital-first’ wereld waarin men nu opereert. Het voorbije jaar is er een belangrijke stap gezet in de adoptie van technologie en digitale diensten. Terwijl sommige horecazaken echter snel online modellen gebruiken, bleven grote delen van de sector gedwongen op non-actief, waardoor veel digitale ontwikkelingen relatief ongetest bleven of stagneerden. Vandaag moet de hele sector snel zijn digitale transformatie versnellen om voor herstel op lange termijn te zorgen. Zo niet lopen ze risico dat klanten afhaken en dat ze zelf verder achteropraken. Volgens onderzoek door Aruba, een HPE-bedrijf, bevond de hospitality-sector zich vorig jaar op een gezonde - maar niet leidende - plaats wat betreft de adoptie van geavanceerde technologieën en het gebruik van edge computing. Meer dan de helft van de informatici in de horeca was al gestart met het implementeren van tests of toepassingen op gebieden als artificiële intelligentie (AI, 55%), Internet of Things (IoT, 70%) en machine learning (ML, 57%). De cijfers moeten in perspectief gezien worden: in de financiële dienstensector gebruikt tot 75% reeds AI en IoT-toepassingen vinden hun toegang in 77% van de retail-, distributie- en transportsector. Maar de horeca en eventsector hadden al veel moeite met de data die deze nieuwe technologieën opleveren. Een kwart van de IT-verantwoordelijken in de horeca zegt dat er te veel data waren voor hun systemen om te behandelen, en nog eens 25% vond dat ze de verzamelde gegevens niet snel genoeg konden verwerken om actie te ondernemen. Nu de hoeveelheid data het afgelopen jaar exponentieel is toegenomen, onder meer door de opkomst van meer slimme technologieën, IoT-sensoren en geconnecteerde apparaten door toedoen van COVID-19, zal de omvang van de wildgroei aan data alleen maar stijgen. Om grip te krijgen op al deze data en het soort gepersonaliseerde klantervaringen te leveren om het herstel van de sector te garanderen, heeft Aruba in het nieuwe E-book 'Serving Hospitality at the Edge' drie belangrijke aandachtspunten uiteengezet - waarmee het bedrijf een duidelijke roadmap biedt om het juiste netwerk voor toekomstig succes op te zetten. Stap 1: Data op efficiënte manier verwerken Organisaties moeten data naar de edge van het netwerk volgen om deze efficiënter te kunnen verwerken, door deze in real-time en direct bij de bron op te slaan in plaats van ze eerst terug te sturen naar een gecentraliseerde hub. Het onderzoek van Aruba toont aan dat 54% van de IT-verantwoordelijken in de sector al voor het begin van de pandemie edge technologieën gebruikten of testten, en nog eens 16% zette edge computing al in. Hoewel dit aantoont dat edge in de horeca en evenementensector nog niet zo wijdverspreid is in vergelijking met andere sectoren (28% in alle sectoren), zorgen deze pioniers met succes voor nieuwe oplossingen: zoals het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie (49%), het experimenteren met live, real-time en meertalige vertalingen (45%), en het creëren van verbeterde augmented en virtual reality ervaringen (43%). Stap 2: Data op intelligente manier analyseren Het verzamelen van al die data is één ding, maar er iets mee aanvangen is iets heel anders. Daarom is er een steeds belangrijkere rol weggelegd voor AI. Niet alleen om de klantenservice te helpen verbeteren, gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden en merkmanagement te ondersteunen - maar ook om IT-teams te helpen bij het oplossen van netwerkvragen en -problemen zodat ze kostbare downtime of een negatieve gebruikerservaring kunnen voorkomen. Naarmate AI geavanceerder wordt en machine learning-modellen toegang krijgen tot meer en meer gegevens, zal het belang ervan ook in de horeca blijven groeien. Stap 3: Data op een veilige manier opslaan Met de toenemende implementatie van technologie in het achterhoofd, is er een groeiende behoefte om steeds meer app- en apparaatconnectiviteit te controleren. En dit bezorgt ondernemingen in de sector kopzorgen. Zo’n 67% van de besluitvormers denkt dat het verbinden van IoT-apparaten aan de edge hun bedrijf kwetsbaarder zou maken. Het is dus cruciaal dat horeca-organisaties de juiste oplossingen inzetten om ervoor te zorgen dat ze hun data voldoende beschermen zodat ze klanten gerust kunnen stellen en tegelijkertijd hun eigen verdere digitale innovatie niet blokkeren. Aruba gelooft dat een Zero Trust-benadering van security hier een deel van het antwoord is. De zichtbaarheid van het netwerk en identificatie van de toestellen worden ook cruciaal: een single-pane-of-glass view van steeds meer gefragmenteerde netwerken verstrekken en IT-teams de mogelijkheid geven om op gedifferentieerde dataniveaus toegang te verlenen op basis van apparaat of gebruikersgroepen (d.w.z. gasten, bezoekers of personeel). "De pandemie stelde de horeca- en eventsector voor eindeloze uitdagingen. Hoewel er voorbeelden zijn van succesvolle digitale innovaties, waren veel bedrijven niet in staat om nieuwe digitale ontwikkelingen te testen of uit te proberen. Hierdoor waren ze in het nadeel,” zegt Morten Illum, VP EMEA van Aruba. “Nu moeten ze een inhaalbeweging maken in een nieuwe, digital-first wereld. Consumentengedrag, -verwachtingen en -eisen zijn immers exponentieel verschoven, en eventorganisaties moeten aantonen dat ze snel op deze nieuwe eisen kunnen inspelen om de klanten weer naar binnen te lokken.” "Vandaag hebben ze een enorme kans om veranderingen door te voeren zodat ze in de toekomst uitstekende diensten kunnen leveren. Maar om dit met succes te doen, moeten ze meer grip krijgen op de informatiestroom die in en uit hun systemen gaat. Daarom is het van cruciaal belang dat de sector zijn netwerkcapaciteiten verder ontwikkelt zodat hij over zowel de infrastructuur als de oplossingen beschikt om de technologieën en ervaringen van de volgende generatie te ondersteunen die de digitale transformatie van hun organisatie in 2021 en daarna zullen bepalen", concludeert Morten Illum. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Voorbeeld Newsletter Enter your Email address