De meeste organisaties zijn slachtoffer van ransomware-aanvallen

Tweederde van de organisaties is het doelwit geweest van ten minste één ransomware-aanval, zo blijkt uit een recent onderzoek van Fortinet. Terwijl 85% van de ondervraagde bedrijven banger is voor dit soort aanvallen dan voor enige andere cyberdreiging. De helft van de slachtoffers betaalt het losgeld...

post-image-3
Uit de resultaten van het laatste onderzoek van Fortinet (2021 Global State of Ransomware Report) blijkt dat de meerderheid van de bedrijven zich meer zorgen maakt over ransomware dan over enige andere cyberdreiging. 
Maar er gaapt een kloof tussen wat de respondenten zien als beschermende technologische oplossingen en de technologie die de beste preventie zou bieden. 

Op technologisch gebied bijvoorbeeld maken bedrijven zich meer zorgen over telewerkers en apparaten op afstand, waarbij hun prioriteiten liggen bij webbeveiligingsgateways, VPN's en netwerktoegangscontrole. Dit is verrassend wanneer men bedenkt dat phishing een van de meest gebruikte methoden door aanvallers is.

Geconfronteerd met ransomware zijn bedrijven in de eerste plaats bezorgd over het verlies van gegevens en de gevolgen daarvan voor de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten. Bovendien verklaart 84% van de bedrijven dat zij over een noodherstelplan beschikken, waarvan 57% een verzekering tegen cyberrisico's omvat. 

Wat de betaling van losgeld betreft, heeft 49% van de respondenten het losgeld betaald, terwijl dit voor 25% afhangt van de hoogte van het losgeld. De bedrijven die het losgeld hebben betaald, hebben in de meeste gevallen hun gegevens teruggekregen, maar niet allemaal.

Gegevensverlies wordt gezien als het grootste risico van ransomware-aanvallen, gevolgd door de bezorgdheid dat het steeds verfijndere bedreigingslandschap niet onder controle kan worden gehouden. 

"Ransomware is 1070% gestegen in een jaar! Bedrijven maken deze dreigingsevolutie tot een van hun grootste uitdagingen bij het voorkomen van ransomware-aanvallen," vat John Maddison, EVP of Products & CMO bij Fortinet, samen. 

De enquête werd in augustus 2021 gehouden onder 455 professionals uit kleine, middelgrote en grote ondernemingen. De deelnemers zijn IT- en beveiligingsprofessionals uit 24 landen en vertegenwoordigen alle sectoren, inclusief de overheidsdiensten.
 
 
Show More
Back to top button