Leidt het toenemend belang van SD-WAN tot meer verkoop?

Het voorbije jaar is de pandemie een echte katalysator gebleken voor een versnelde digitale transformatie. De bedrijven doen er nu alles aan om zich aan te passen en op de ingeslagen weg verder te gaan. Naast talloze andere uitdagingen kregen bedrijven ook te maken met de nieuwe vraag om overal te kunnen werken. Werken op afstand is de nieuwe norm en nieuwe bedrijfslocaties hebben het daglicht gezien: in plaats van een vast kantoor wil men nu werken vanuit koffiebars, van thuis uit, in gedeelde werkruimtes en in pop-ups. Hierdoor is het concept van het filiaal gewijzigd: hoewel de gebruikte apps dezelfde zijn, zijn ze op een andere manier toegankelijk en beveiligd, wat een grotere druk plaatst op organisaties om hun WAN- en beveiligingsarchitecturen te transformeren.

post-image-3

Heel veel organisaties hebben geprobeerd om op deze verschuiving in te spelen door hun bestaande router- en firewall-infrastructuren tot het uiterste te benutten, maar ze kunnen het tempo gewoon niet bijhouden en zijn niet flexibel genoeg voor moderne toepassingen die zich vooral in de cloud bevinden. Daardoor is er een toegenomen vraag naar SD-WAN, dat gebaseerd is op een architectuur waarin de cloud op de eerste plaats komt. Maar hoe kunnen verkooppartners SD-WAN maximaal als groeimogelijkheid benutten? En waaraan moeten ze aandacht schenken om potentiële klanten te identificeren? 

Nieuwe gesprekken aanknopen 

Eén van de belangrijkste voordelen van SD-WAN is dat het netwerk wordt afgestemd op de gewenste resultaten van het bedrijf. Het netwerk wordt opgebouwd rond de noden van het bedrijf en de software creëert een flexibel virtueel netwerk, dat acceleratie en innovatie toelaat die met klassieke netwerken gewoon niet mogelijk zijn. Met automatisering en intelligentie op basis van SD-WAN wordt het netwerk zelfregelend, worden processen vereenvoudigd en de efficiëntie verhoogd, zodat bedrijfsleiders zich kunnen focussen op het leiden van hun bedrijf zonder zich zorgen te maken over de toegankelijkheid en de beveiliging van hun bedrijfsapplicaties. 

Deze verschuiving vormt een enorme kans voor verkooppartners – in het bijzonder wanneer ze reeds klassieke netwerking hebben verkocht. In plaats van met IT-afdelingen te spreken over nieuwe ‘netwerkproducten’, kunnen verkopers het nu met bedrijfsleiders hebben over WAN- en beveiligingstransformatie, waardoor ze veel ruimere doelstellingen voor het bedrijf kunnen realiseren en producten sneller op de markt kunnen brengen. Verkooppartners kunnen dus een nieuw publiek aanspreken met een fundamenteel nieuwe benadering om netwerk- en beveiligingsarchitecturen te bundelen, de klemtoon te leggen op het aanpakken van strategische bedrijfsuitdagingen voor klanten in plaats van gewoon netwerkapparatuur te verkopen. 

Toegang tot de cloud 

Bedrijven in alle sectoren overwegen een of andere vorm van digitale transformatie, maar dit gaat vaak gepaard met zorgen over complexiteit en ontwrichting. SD-WAN maakt komaf met deze zorgen – met het Aruba EdgeConnect SD-WAN-platform is het bijvoorbeeld mogelijk om het netwerk met enkele muisklikken door te trekken naar AWS, Azure, Google of Oracle, zodat bedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over een hybride of multicloud-strategie. Door zijn eenvoud is SD-WAN aantrekkelijk voor bedrijven die willen migreren naar de cloud en krijgen verkooppartners een extra mogelijkheid om strategische gesprekken te voeren met hun klanten. 

En doordat verkooppartners hun klanten blijven ondersteunen bij het gebruik en de evolutie van WAN en de beveiligingstransformatie, kunnen ze winstgevende SD-WAN-bedrijfspraktijken ontwikkelen die hun eigen groei en winstgevendheid duurzaam stimuleren. Om zeker te zijn dat ze in hun SD-WAN-verhaal succesvol zijn, moeten verkopers samenwerken met een vertrouwde leverancier die continue opleiding en certificering aanbiedt. 

Bedrijven klaar voor SD-WAN 

Cloudtransformatie is natuurlijk een zeer ruim begrip, maar er bestaan manieren om de focus te versmallen. Bedrijven die het meest rijp zijn voor SD-WAN, zijn bedrijven die de hoge ervaringskwaliteit voor eindgebruikers moeilijk in stand kunnen houden of problemen hebben met latency. Verkooppartners moeten luisteren naar klanten die er niet in slagen om consistente prestaties van hun applicaties te leveren, of die klachten hebben over de beschikbaarheid van applicaties, wat een onvermijdelijke invloed heeft op productiviteit en omzet. Dat zijn allemaal signalen dat SD-WAN een haalbare oplossing kan bieden. 

Dit is voor verkooppartners ook het ideale tijdstip om opnieuw contact op te nemen met bedrijven die grote projecten ‘on hold’ hebben gezet ten gevolge van COVID. Tijdens de pandemie werden weliswaar heel veel initiatieven versneld, zodat SD-WAN nagenoeg onmiddellijk flexibiliteit en snelheid kon leveren om bedrijven te ondersteunen en hun activiteiten te verbeteren, maar toch werd een groot aantal initiatieven uitgesteld of volledig geannuleerd. In dergelijke gevallen stellen de bedrijven nu vast dat ze achterop hinken ten opzichte van hun digitaal snuggere collega's en concurrentievoordeel verliezen. Verkooppartners moeten gesprekken met klanten aanmoedigen om de nood aan meer efficiëntie te identificeren, in het bijzonder bij bedrijven die transformatieprojecten nog steeds tegenhouden. 

En terwijl bedrijven meer en meer overstappen naar de cloud, vragen ze zich vaak af hoe ze het voor de cloud bestemde toepassingsverkeer kunnen segmenteren en beveiligen. SD-WAN biedt de mogelijkheid om niet alleen WAN- en beveiligingstransformatie te bespreken, maar ook hoe bedrijven de cloud-netwerkbeveiliging kunnen verhogen. Door dit probleem aan te pakken, ontstaan er ook belangrijke effecten voor bedrijven. 

Slotwoord 

Het goede van SD-WAN is dat het sector-agnostisch is, zodat verkopers een grote doelmarkt hebben waarop ze kunnen inspelen. SD-WAN wordt gedreven door bedrijfsnoden en is voordelig voor elk geografisch gespreid bedrijf dat zijn netten uitgooit in een postpandemische wereld. Terwijl organisaties hun weg naar de digitale transformatie voortzetten, zal de behoefte aan flexibiliteit en snelheid alleen nog maar versnellen. Nu SD-WAN plukrijp is, moeten verkooppartners de marktmogelijkheden kunnen maximaliseren en verzekeren dat hun klanten hun bedrijfsdoelstellingen kunnen halen in een wereld waar digitaal op de eerste plaats komt. 

Show More
Back to top button