Home/ channel belgium /Hoe gegevens innovatie stimuleren Hoe gegevens innovatie stimuleren 70% van de organisaties slaagt er niet in te innoveren omdat ze niet in staat zijn gegevens effectief te gebruiken, zo blijkt uit een studie van VMware. Europese bedrijfsleiders benadrukken hoe moeilijk het is een evenwicht te vinden tussen innovatie en kostenverlaging. 2022-07-30Comment 149253792 Bijna driekwart (70%) van de bedrijven heeft moeite om de waarde van hun gegevens volledig te benutten, wat een directe impact heeft op hun vermogen om te innoveren, aldus een recente VMware-enquête onder 100 senior executives die werkzaam zijn bij Forbes Top 2000-bedrijven in Europa. Iets minder dan een derde (30%) van de bedrijfsleiders noemt kostenverlaging als hun belangrijkste strategische doelstelling. Maar in het licht van de dreigende recessie zou een beter gebruik van gegevens innovatie op korte en lange termijn helpen stimuleren. Bovendien is 59% van de respondenten van mening dat organisaties die datagestuurde beslissingen nemen marktaandeel stelen, en 58% vreest dat ze achterop zullen raken bij de concurrentie als ze hun gegevens niet beter gebruiken, wat benadrukt dat het onvermogen om te innoveren veel bedrijven in de problemen kan brengen. "Het onvermogen om ideeën in een volgehouden tempo om te zetten in nieuwe producten, diensten en strategieën brengt organisaties in de gevarenzone", zo luidt de samenvatting van de studie. Deze kloof tussen innovatie en uitvoering, die voor het eerst aan het licht kwam in het rapport van Bayes Business School en VMware uit 2018 (Innovating in the Exponential Economy), wordt nog groter in organisaties die worstelen met gegevensbeheer. Volgens de ondervraagde bedrijfsleiders vereisen vier van de zeven belangrijkste strategische bedrijfsdoelstellingen voor de komende twee jaar nauwkeurige, relevante en tijdige gegevens om de besluitvorming te onderbouwen, van inzicht in het personeelsbestand en de productiviteit tot verbetering van de klantervaring. 52% dringt er bij hun teams op aan innovatiever te zijn en nieuwe manieren te vinden om producten, diensten en strategieën op de markt te brengen. "De meeste bedrijven hebben geen tekort aan goede ideeën. Ondanks de vooruitgang bij de uitvoering ervan, is de kloof tussen innovatie en uitvoering blijven bestaan als gevolg van een gebrek aan digitale capaciteiten en vaardigheden, een inflexibele infrastructuur en diverse risico's en beperkingen in verband met gegevenssoevereiniteit en naleving," aldus professor Feng LI, leerstoel informatiebeheer aan de Bayes Business School, City University of London. Volgens bedrijfsleiders zijn de belangrijkste belemmeringen te veel gegevens (83%), moeilijk toegang tot de juiste gegevens (74%) en technologische beperkingen (60%). Gegevenssoevereiniteit, d.w.z. het feit dat opgeslagen of verzamelde gegevens onderworpen zijn aan de privacywetgeving en bestuursstructuren van een land, bedrijfstak of organisatie, is ook een belangrijk punt van zorg. In dit verband worden nationale (76%) en sectorale (67%) voorschriften gezien als belangrijke belemmeringen voor het benutten van de waarde van gegevens. Daarom moeten organisaties die de exploitatie van gegevens voor innovatie willen verbeteren, zich richten op mensen, processen en technologie om de kloof tussen ideeën en het eindresultaat te overbruggen. Als ze dit bereiken, kunnen bedrijven niet alleen meer waarde uit hun gegevens halen, maar ze ook gebruiken om nog meer te innoveren: 64% vertrouwt op AI en machine learning om innovatie vorm te geven. "Bedrijven die het op het juiste moment goed doen, zullen hun commerciële aanwezigheid en marktaandeel vergroten", concludeert de Chief Medical Officer van een Zwitsers gezondheidszorgbedrijf, die voor de studie werd geïnterviewd. "Zij zullen in een sterke positie verkeren, een stap voor op hun concurrenten. Verbetering en goed beheer van de gegevenskwaliteit - met inachtneming van de privacy van de klant - komt de reputatie van bedrijven ten goede en verhoogt hun inkomsten. Bovendien kunnen bedrijven, door zich te houden aan alle door de autoriteiten vastgestelde regelgevingsnormen, innoveren op basis van de beschikbare gegevens en zo een concurrentievoordeel verwerven. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Voorbeeld Newsletter Enter your Email address