Nieuwste digitale consumptietrends

Uit een onderzoek van Deloitte naar digitale consumententrends blijkt dat het gebruik van verbonden apparaten afneemt in vergelijking met de aanzienlijke groei tijdens de COVID-19 pandemie. Gebrek aan vertrouwen in verkopers van opgeknapte apparaten is een belemmering voor duurzaamheid. Analyse.

post-image-3
Uit het onderzoek Digital Consumer Trends van Deloitte blijkt dat duurzaamheid weliswaar een prioriteit blijft voor consumenten, maar dat de kwestie van duurzaamheid in de elektronica-industrie een belemmering blijft voor duurzame gedragsverandering.

"Consumenten blijven sterk verbonden en er vindt een verschuiving plaats van digitaal naar virtueel", aldus het rapport. Maar "consumenten moeten hun weg naar digitale duurzaamheid nog vinden".

Digitale vervuiling is goed voor 4% van de uitstoot van broeikasgassen. Slechts 43% van de respondenten zei echter van digitale vervuiling te hebben gehoord, en 60% zou meer willen weten over digitale duurzaamheid. 
Voor bijna de helft van de respondenten (49%) is duurzaamheid geen belangrijk criterium bij de aankoop van een nieuwe dienst, zonder significant verschil tussen de verschillende leeftijdsgroepen.

De productie is verantwoordelijk voor bijna de gehele (95%) koolstofvoetafdruk van een smartphone. Een nieuwe smartphone genereert gemiddeld 85 kilogram uitstoot in het eerste gebruiksjaar. De belangrijkste factor die de koolstofvoetafdruk van een smartphone kan verminderen, is de verlenging van de verwachte levensduur. Slechts 3% van de respondenten vindt reparatiegemak echter een belangrijk kenmerk bij het kiezen van een smartphone. 

Desondanks zijn consumenten geneigd hun smartphones langer te bewaren dan voorheen. In de afgelopen 18 maanden kocht 40% van de respondenten een smartphone, tegenover 55% in 2018. Slechts 9% van de gekochte telefoons waren tweedehands of opgeknapt. 
 
"We hebben een gedragsparadox opgemerkt als het gaat om het milieu. Hoewel consumenten in het algemeen duurzamere keuzes willen maken, zijn ze nog niet toe aan duurzaam digitaal gedrag. Vertrouwen speelt een belangrijke rol bij de afwijzing door de consument van de renovatiemarkt. Vijfentwintig procent zegt dat de belangrijkste reden waarom zij geen tweedehands telefoons kopen is dat zij geen vertrouwen hebben in de verkopers van tweedehands telefoons. Om dit effect tegen te gaan, moet de sector meer informatie verstrekken over de duurzame digitale markt", aldus Vincent Fosty, hoofd technologie, media en telecommunicatie bij Deloitte.

De marktpenetratie van smartphones, tablets en laptops blijft stabiel, terwijl meer ontwrichtende producten zoals spraakgestuurde luidsprekers hun langzame jaar-op-jaar groei voortzetten om dit jaar een penetratie van 10% te bereiken. 

Ondertussen winnen wearables terrein: de toegang tot de apparaten neemt elk jaar toe (10% in 2016 tot 34% in 2022). Smartphones blijven het meest toegankelijke apparaat: 92% van de bevolking heeft er rechtstreeks toegang toe, waarvan 97% in de leeftijdsgroep 18-24 jaar.

Deze apparaten spelen een grote rol in het leven van de consument. 92% van de Belgen bezit een smartphone, waarbij 38% van de gebruikers geneigd is later op te blijven dan verwacht en 39% zegt minder tijd aan zijn toestel te willen besteden. De helft van de ondervraagden gebruikt zijn telefoon zodra hij wakker wordt.

De twee populairste activiteiten op verbonden apparaten zijn het gebruik van sociale media en het bekijken van video's, beide met 73%. Zo'n 61% van de respondenten zegt minstens één keer per dag sociale media te bekijken. 
Videokijken omvat activiteiten zoals live tv kijken (35%), korte video's, live berichten of verhalen (31%) of het streamen van films en/of tv-series (26%). Belgische consumenten zijn nu erg digitaal, hoewel ze proberen deze gedragskenmerk te veranderen.
 
"Bij het analyseren van de resultaten van dit jaar begonnen we tekenen te zien van een verschuiving van digitaal naar virtueel. De snelle uitbreiding van online gaming, NFT's en digitale munten, augmented reality en andere virtuele elementen lijken allemaal te wijzen op een nieuwe stap naar nieuwe virtuele werelden die naast de werkelijkheid bestaan," aldus Vincent Fosty.
 
De metaverse brengt de gebruiker in een geheel nieuwe wereld en maakt de volgende generatie van sociale interacties mogelijk. In België kent slechts 21% van de mensen de metaverse.
Show More
Back to top button