Hoe Cyber Week de groei van Belgische retailers stimuleert

Ondanks de crisis resulteerde de Cyber Week in een omzetstijging van 10,5% voor Belgische retailers. Transacties in de sector consumentenelektronica stijgen met 37%. Analyse.

post-image-3
Volgens gegevens van financiële dienstverlener Mollie zagen Belgische winkeliers hun verkoopvolumes tijdens de hele cyberweek (die begint op de maandag voor Black Friday) met 10,47% stijgen (in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar). 

Kijken we naar alle verkopen wereldwijd, dan ziet Mollie een stijging van 14,5% ten opzichte van 2021 voor Black Friday, en 13,5% voor Cyber Week.
Het lijkt erop dat Belgische consumenten in deze onzekere tijden voorzichtiger zijn in hun uitgaven dan shoppers in onze buurlanden.
 
Wat de betalingsmethoden betreft, wordt in de studie een aanzienlijke stijging (op internationaal niveau) vastgesteld van het volume van de verkopen via de betaalmethode "Buy Now, Pay Later": dit percentage is met 57% gestegen ten opzichte van 2021. 
Ten slotte werd 6% van de totale uitgaven tijdens Black Friday via deze methode betaald. In België is dat 1,16%. De Belgen blijven vooral Bancontact gebruiken om hun online aankopen te betalen (belangrijkste betaalmethode, met 54,68%).

Wereldwijd stegen de transacties in de sector consumentenelektronica met 37%.

"De macro-economische situatie in Europa leidde eerder dit jaar tot een daling van de online transactievolumes. Maar in de dagen voorafgaand aan Black Friday was het duidelijk dat de uitgaven aanzienlijk hoger waren dan we hadden verwacht. Een stijging van 14,5% van het wereldwijde verkoopvolume op Black Friday en een stijging van 13,5% over de hele week is een fenomenale prestatie waar retailers trots op mogen zijn", aldus Ken Serdons, CCO van Mollie. 

De studie concludeert dat "Black Friday een cruciale indicator is voor het winkelgedrag in de aanloop naar de volgende feestdagen. Hoewel wij iets optimistischer zijn dan voorheen, is het duidelijk dat sommige sectoren het moeilijk zullen krijgen. Detailhandelaren die het komende jaar willen groeien, zullen elke verkooptransactie moeten laten tellen door hun kassa-ervaring te optimaliseren en ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de steeds hogere verwachtingen op het gebied van lokale betaalmethoden, snelle levering en gratis retourzendingen."
 
Show More
Back to top button