De meeste Belgen kopen hun geschenken liever in een winkel dan op internet

In de aanloop naar de feestdagen winkelen consumenten het liefst in de winkel. Zes van de tien mensen worden nog steeds aangetrokken door het menselijk contact met het winkelpersoneel. Ook al helpen nieuwe digitale oplossingen om de online winkelervaring te verbeteren. Maar het hangt allemaal af van het soort artikelen dat ze zoeken. De tweedehands markt is booming!

post-image-3
Uit een recente enquête van Adyen bij 1.000 Belgen blijkt dat meer dan de helft van de Belgen (54%) "liever naar fysieke winkels gaat om cadeaus voor hun familie en vrienden te kopen". 
Slechts 14% van de respondenten kiest ervoor hun kerstinkopen online te doen. 
Het zal niemand verbazen dat vooral 60-plussers (70%) voor de fysieke winkel kiezen om het cadeau voor de feestdagen te vinden, tegenover 46% van de 18-39-jarigen.

Als we kijken naar het soort gekochte artikelen, kiezen Belgen fysieke winkels vooral voor meubels (79%) en woonaccessoires (69%). 
Ook kledingwinkels (66%) blijven populair om ter plaatse te kopen. 

Hetzelfde geldt niet voor speelgoed en multimedia. Voor dit soort producten wendt de consument zich vaker tot online aankopen, respectievelijk 28% (speelgoed) en 33% (multimedia).

De tweedehandsmarkt groeit gestaag: ongeveer één Belg op tien koopt liever meubels (13%), speelgoed (12%) of kleding (10%) tweedehands. 
Dit in tegenstelling tot tweedehands multimedia-artikelen: nauwelijks 6% van hen zegt liever een tweedehands product te kopen.

Julien Marlier, Country Manager Adyen Belgium, licht de studie toe over het nieuwe hybride gedrag: "Belgen stappen gemakkelijk over van een fysieke winkel naar een online winkel. Detailhandelaren moeten zich aan deze situatie aanpassen door een unieke winkelervaring aan te bieden op verschillende verkoopkanalen. Door gebruik te maken van nieuwe en moderne betaaloplossingen kunnen merken de consumentenervaring naar een hoger niveau tillen.

De studie concludeert dat fysieke winkels nog steeds erg populair zijn vanwege de service die zij bieden en de aanwezigheid van personeel. Ongeveer 64% zegt vooral waarde te hechten aan de menselijke aanpak. 
Ondanks het feit dat nieuwe digitale oplossingen de online winkelervaring helpen verbeteren. "Bijna de helft (51%) van de respondenten zegt dat QR-codes en contactloze betalingen het winkelen gemakkelijker maken.
Show More
Back to top button