Waarom een innovatief cloud delivery en managementplatform essentieel is voor de toekomst van CSP’s

Het digitale landschap blijft uitbreiden en de meeste bedrijven zijn intussen bezig met transformatie in de cloud. Samenhangend met deze trend zien we dat organisaties voor hun IT-producten steeds vaker naar een subscriptiemodel kijken. Zo’n abonnementsformule stelt hen in staat om per maand te betalen of enkel te vergoeden wat ze effectief gebruiken. Zonder technologische oplossing is het voor providers van clouddiensten (CSP’s) onmogelijk om mee te schalen en te transformeren.

post-image-3
Hoewel de meeste organisaties nu wel overtuigd zijn van het belang van digitale transformatie, zien ze het vaak toch niet zitten om grotere budgetten in technologie te investeren. Gelukkig hoeft dat zeker geen rem te zetten op innovatie, want veel providers spelen hier graag op in met flexibele formules zoals op consumptie gebaseerde subscriptiemodellen. Het is een trend die eigenlijk al lang geleden is ingezet door telecombedrijven via de gsm-abonnementen die ze aanbieden.

Ook clouddiensten zijn intussen mee geëvolueerd en bieden jaarabonnementen aan waarbij de klant iedere maand een bedrag betaalt. Of ze maken het mogelijk om met een voordelig minimumtarief in te stappen en vervolgens enkel te betalen voor wat daar bovenop wordt gebruikt. Een ultiem model factureert zelfs uitsluitend wat de klant in de voorbije maand nodig had.

Als channel partner mag je deze trein absoluut niet missen. Dergelijke betalingsmodellen zijn overal in onze maatschappij ingeburgerd. Het gaat zelfs zo ver dat sommige leveranciers van hardware een server in het gebouw van een klant installeren en pas beginnen factureren zodra er een CPU is geactiveerd. Dan is het maar logisch dat bedrijven dit ook van clouddiensten verwachten – flexibiliteit is niet voor niets een van de succesingrediënten van een cloudmodel. Maar hoe moet je dit als CSP allemaal bijhouden?

Inzicht in gebruik
Voor providers van clouddiensten die op deze trend inspelen, is een delivery en managementplatform een onmisbare tool. In de eerste plaats omdat het zowel de CSP als de eindklant inzicht geeft in het effectieve gebruik. Bij Arrow horen we wel vaker dat channel partners na het uitrollen van ons ArrowSphere-platform plots merken dat ze sommige klanten al geruime tijd zijn vergeten te factureren. Het gaat dan bijvoorbeeld over een telefonische bestelling van een paar extra licenties die niet in de administratie zijn opgenomen. Met ons platform kan de eindklant die bestelling gemakkelijk zelf toevoegen, waarna de licenties onmiddellijk geleverd worden en het platform alles automatisch in rekening brengt.

Ook kortingen kan het systeem meteen verwerken. En daar waar de meeste cloud delivery & managementplatformen stoppen, gaat ArrowSphere nog een stukje verder. Wat de tool uniek maakt, is het feit dat we helemaal klaar zijn voor de switch naar multicloud die in veel bedrijven aan de gang is. Microsoft, AWS, IBM, Oracle, … Het maakt uit niet welke mix klanten verkiezen, het platform zorgt ervoor dat alles efficiënt verloopt en via een krachtig dashboard goed kan worden opgevolgd.

Geen gedoe met API’s
Sommige licenties zijn behoorlijk complex en zeker bij grote volumes moeten channel partners vaak heel wat resources inzetten om uit te zoeken hoeveel een klant precies moet betalen. Het spreekt voor zich dat deze mensen zich met interessantere dingen kunnen bezighouden. ArrowSphere neemt dat werk moeiteloos over en zorgt er bovendien voor dat systemen van klanten altijd blijven praten met de API’s die Microsoft en andere providers aanbieden. Terwijl die API’s regelmatig updates krijgen, weet ons platform daarop te anticiperen.

Een platform zoals ArrowSphere heeft nog meer interessante voordelen te bieden. Bijvoorbeeld in het kader van security. Via het dashboard zien channel partners onmiddellijk of de omgeving van een klant goed beveiligd is of er toch extra maatregelen nodig zijn om de setup te verbeteren. De tool opent ook de deur naar een sterk ecosysteem waarbij een community van channel partners oplossingen voor elkaar beschikbaar kan maken. Ook onze services blijven we voortdurend uitbreiden. Terwijl ondersteuning tijdens de werkuren gratis is, maakt een premiummodel het mogelijk om bijvoorbeeld ook tijdens het weekend van de beste support te blijven genieten.

Toekomst
ArrowSphere biedt eindklanten de mogelijkheid om zelf aankopen te doen en in een fractie van minuten te laten leveren. En dat zonder dat de werklast of complexiteit voor de channel partner toeneemt. De populariteit van subscriptiemodellen zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Zeker in het huidige economische klimaat waarin organisaties moeten innoveren, maar vaak niet over de kapitaalkracht beschikken om grote budgetten uit te geven. Kortom, in deze snel veranderende wereld is een platform voor cloudbeheer een onmiskenbare schakel tot succes.

Auteur: Pierre Furnal, Director BeLux, Arrow ECS BeLux
Show More
Back to top button