Innovatieve bedrijven beter uitgerust voor onzekere economische tijden

Uit een studie van Dell Technologies blijkt dat innovatieleiders 2,2 keer meer kans hebben om zich sneller door economische onzekerheid heen te slaan. Belgische bedrijven zijn echter voorzichtig optimistisch.

post-image-3
Volgens de resultaten van een recente enquête van Dell Technologies (The Dell Technologies Innovation Index) bij 6.600 werknemers in meer dan 45 landen zijn Belgische bedrijven "voorzichtig optimistisch" over innovatie.

Zo zegt 67% van de respondenten in België (84% wereldwijd) dat hun bedrijf een dynamische innovatiecultuur heeft.
85% van de Belgische bedrijven (79% wereldwijd) vindt dat hun bedrijf goed beschermd is tegen economische volatiliteit.

Maar de studie toont aan dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de perceptie van innovatie en de realisatie ervan. Slechts 17% van de Belgische organisaties (18% wereldwijd) wordt omschreven als innovatieleiders en pioniers.
65% (64% wereldwijd) van de respondenten erkent dat aspecten van hun bedrijfscultuur hen verhinderen om individueel zo innovatief te zijn als ze zouden willen.

Als gevolg daarvan hebben innovatieleiders 2,2 keer meer kans om hun innovatie te versnellen in ongunstige economische omstandigheden.

Het goede nieuws is dat de Innovatie-index een momentopname is en dat organisaties zich kunnen verbeteren door hun mensen, processen en technologie voor te bereiden op innovatie.

"Organisaties hebben hulp nodig om een innovatiecultuur te ontwikkelen waar alle ideeën het verschil kunnen maken en waar leren door mislukking wordt aangemoedigd. Bedrijven weten dit en hebben vertrouwen in hun vermogen om deze uitdaging aan te gaan: meer dan driekwart van de bedrijven (81%, tegenover 78% wereldwijd) zegt dat werknemers deels bij hun bedrijf komen werken omdat ze denken dat ze de kans krijgen om te innoveren, wat een geweldige prestatie is.
 
Naast veranderingen op basis van mensen moeten bedrijven ook hun innovatieprocessen verbeteren. De belangrijkste belemmering voor innovatie is volgens de ondervraagde teams tijdgebrek. 

Tot slot belichten de onderzoeksresultaten de kracht van technologie om innovatie te stimuleren, en de gevolgen van het achterwege laten daarvan. De overgrote meerderheid van de bedrijven (89%, tegenover 86% wereldwijd) is actief op zoek naar technologieën die hen zullen helpen hun innovatiedoelstellingen te bereiken. Omgekeerd vindt 60% (57% wereldwijd) dat hun technologie niet vooruitstrevend is en vreest achterop te raken bij hun concurrenten.

De studie kijkt naar de gebieden waar organisaties winst boeken en tegen obstakels aanlopen, met vijf technologie-enablers voor innovatie: multicloud, edge, moderne data-infrastructuur, anywhere-work en cybersecurity. Op bijna al deze gebieden is complexiteit het grootste struikelblok voor het ontsluiten van dit potentieel.
Show More
Back to top button