Hoe "composable commerce" de online verkoop verandert

In de komende jaren zal composable commerce de headless commerce in online winkels vervangen. Een e-commerce architectuur waarin alle specifieke software oplossingen volledig onafhankelijk van elkaar zijn. Uitleg.

post-image-3
Gartner kondigde in 2020 aan dat "composable commerce" binnen 3 tot 5 jaar de standaard wordt in e-commerce. 

Volgens Merijn van Zuidam, Head of Partnership bij Mollie, gaat "composable commerce" verder dan "headless commerce" in de zin dat niet alleen de front-end en back-end gescheiden zijn binnen het e-commerce platform.
"In een composable architectuur zijn alle afzonderlijke softwarecomponenten die specifieke oplossingen bieden (zoals voorraad-, product- en klantbeheer) volledig onafhankelijk van elkaar. Dit betekent dat bedrijven niet langer beperkt zijn tot de thema's, diensten of functionaliteiten die een monolithisch e-commerce platform biedt. Dit betekent dat bedrijven bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen toevoegen voor consumenten om te winkelen via Instagram of Alexa", legt Merijn van Zuidam uit.

MACH-technologieën

De basis van 'composable commerce' is niet zozeer een specifiek product als wel een set principes en definities die MACH (Microservices, API first, Cloud native en Headless) services worden genoemd. MACH-technologieën bieden een architectuur waarin specifieke oplossingen op een schaalbare manier worden ingezet: ze zijn gemakkelijk te vervangen en te verbeteren door middel van agile softwareontwikkeling. Bedrijven als Netflix, Amazon, Twitter, PayPal en eBay maken al gebruik van microservices. 

Merkgerichte ervaring
 
Composable commerce biedt bedrijven dus de flexibiliteit om alle packaged business capabilities (PBC's) die ze nodig hebben te integreren in de vorm van microservices en te configureren volgens hun eigen filosofie. 

Dit betekent bijvoorbeeld dat bedrijven merkgerichte bedrijfservaringen kunnen ontwikkelen en niet hoeven te werken met modellen die niet bij hun merk passen. 
"Bedrijven worden niet langer gedwongen om one-size-fits-all oplossingen te gebruiken en kunnen dus kiezen voor technologieën en oplossingen die het beste aansluiten bij hun behoeften", zegt de specialist van Mollie. 
Bedrijven kunnen bijvoorbeeld werken met een CMS, een PSP of een specifiek feedbacksysteem. 

Bovendien gebruiken bedrijven alleen de functionaliteiten die ze echt nodig hebben, wat geld en moeite bespaart. 
Volgens Gartner zal 30% van de e-commercebedrijven daarom tegen 2024 PBC's gebruiken om hun applicaties te ontwikkelen.

Wendbaarheid en veerkracht
 
Volgens de expert van Mollie "zullen bedrijven die voor een composable aanpak hebben gekozen in 2023 naar verwachting 80% voorsprong hebben op hun concurrenten wat betreft de snelheid van implementatie van nieuwe features". Met composable commerce zijn bedrijven niet beperkt tot een bepaalde programmeertaal; API's zorgen voor communicatie tussen softwareoplossingen die in verschillende talen zijn gebouwd. 

Tot slot stelt composable commerce bedrijven in staat om content via meerdere kanalen tegelijk te leveren voor een naadloze omnichannel-ervaring. Daarvoor hebben ze geen aparte teams of ontwikkelaars nodig. Bedrijven die hun bedrijf naar een hoger niveau willen tillen, zouden daarom moeten overwegen over te stappen op composable commerce.
Show More
Back to top button