Belgische bedrijven zetten in op AI en Machine Learning

Belgische bedrijven hebben hoge verwachtingen van AI en Machine Learning. Ondanks de hindernissen die worden opgeworpen door ongelijksoortige adoptiesnelheden, administratieve processen en andere gegevenssilo's.

post-image-3
Uit een studie van Workday blijkt dat bedrijfsleiders in België zich bewust zijn van de voordelen die technologieën zoals AI en ML hun bedrijven kunnen bieden, ondanks meningsverschillen binnen hun raad van bestuur. Het identificeert echter datasilo's en administratie als de belangrijkste obstakels voor de adoptie van deze technologieën.

Een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek was dat betere regelgeving optimisme en investeringsbereidheid stimuleert. "56% van de leidinggevenden in Belux is enthousiast over de kansen die AI en ML voor hun bedrijf creëren, vergeleken met 50% van de respondenten in de VS en 46% in Azië-Pacific". 
Uit het onderzoek blijkt ook dat Europese executives over het algemeen vertrouwen hebben in AI en ML. Na de invoering van de General Data Protection Regulation (GDPR) werkt de Europese Unie aan een nieuw wettelijk kader, waaronder een AI-wet. Het doel hiervan is om de governance te versterken op het gebied van datakwaliteit, transparantie en menselijk toezicht, om zo een klimaat van vertrouwen te creëren. 

Het enthousiasme voor AI en ML onder Europese leiders en de ontwikkelingen op het gebied van regelgeving dragen bij aan het stimuleren van investeringen op dit gebied. 
Maar ondanks dit enthousiasme hebben verschillende afdelingen binnen bedrijven verschillende visies op AI en ML en op de toepassing van deze technologieën.
CEO's zijn de voorvechters van AI en ML: hoewel ze zich zorgen maken over de mogelijke fouten die deze technologieën kunnen veroorzaken, zegt 53% van de CEO's in Europa ongeduldig te zijn.
Financiële afdelingen springen eruit als het gaat om implementatie: financiële teams zijn het verst gevorderd met de dagelijkse implementatie van deze technologieën - 19% van de CFO's zegt dat hun teams momenteel AI inzetten of de volwassenheidsfase hebben bereikt binnen hun bedrijf, wat bijna drie keer zoveel is als op het Amerikaanse continent (7%). 
Europese CFO's vertrouwen op AI/ML om hun prognoses, budgetteringsbeslissingen en scenarioplanning te verbeteren, maar ook om de strategische planning in het hele bedrijf te ondersteunen.
HR daarentegen loopt achter met de laagste adoptiepercentages: 49% van de Europese managers wacht nog steeds op de implementatie van deze technologieën binnen hun teams.

IT-managers zeggen het vaakst (51%) dat AI en ML hen zullen helpen andere functies te ondersteunen of hen in staat zullen stellen meer strategische waarde te genereren. Deze resultaten wijzen op een positieve culturele verschuiving naar AI en ML binnen deze afdelingen in heel Europa.

Naast de verschillende adoptiepercentages wordt de ontwikkeling van AI en ML ook beïnvloed door andere kwesties. Uit het onderzoek blijkt dat datamanagement en administratieve processen bedrijfsleiders ervan weerhouden om deze technologieën volledig te adopteren. Zo zegt 60% van de Europese bedrijven dat hun gegevens zijn opgedeeld, waardoor het moeilijk is om in realtime toegang te krijgen tot bruikbare informatie. En iets meer dan een derde (36%) van de Belux-organisaties heeft vooruitgang geboekt bij het elimineren van de administratieve processen die hun besluitvorming vertragen.

Voor veel bedrijven vereist een beter gebruik van AI en ML een grote culturele verandering, die in de eerste plaats wordt bereikt door volledige buy-in van leiders. Helaas gelooft 37% van de Europese managers, volgens de resultaten van het onderzoek, dat hun superieuren zich nog niet bewust zijn van de cruciale rol die deze technologieën zullen spelen. In Belux ligt dit cijfer zelfs nog hoger, op 46%.
 
"Om de waarde van AI en ML te realiseren, moeten bedrijven hun verwachtingen afstemmen op de realiteit en bedrijfsvraagstukken tot prioriteit maken", concludeert Jens Löhmar, CTO continentaal en DACH bij Workday. 
"We moeten ervoor zorgen dat bedrijven deze technologieën effectief kunnen implementeren, door capaciteitsproblemen te identificeren en op te lossen. Hun mogelijkheden moeten worden afgestemd op hun strategieën en behoeften. Ze moeten ook een duidelijke routekaart opstellen met goed gedefinieerde doelstellingen en indicatoren, waarbij ze voortdurend de effectiviteit van deze technologieën evalueren en zich aanpassen aan veranderingen in hun organisatie en de markt."
 
 
 
Show More
Back to top button