Wanneer bedrijven de voorkeur geven aan media boven cyberveiligheid

Volgens de laatste "Global Marketing Index 2023" investeren bedrijven meer in online marketing en minder in cyberveiligheid. Cruciale aspecten zoals websiteprestaties en beveiliging worden opgeofferd voor de creatie van marketingcontent.

post-image-3
De 6e editie van de Global Marketing Engagement Index, geproduceerd door marketingbureau Team Lewis, onthult trends in digitale investeringen door de top 300 bedrijven in de Forbes Global 2000 ranking. 
Het rapport onthult een aanzienlijke toename van investeringen in belangrijke gebieden zoals media, digitale marketing en ESG/CSR-initiatieven, ten koste van websitebeveiliging.

Het jaar 2023 markeert dus een keerpunt in het gedrag van merken, waarbij merken hun investeringen richten op het creëren van content en betrokkenheid. Ze hebben ook hun inspanningen op het gebied van ESG (Environment, Social and Governance) en CSR (Corporate Social Responsibility) opgevoerd.

Het onderzoek benadrukt de grotere media-aanwezigheid van Forbes 300-bedrijven. Hun aanwezigheid in de media is gestegen van 34,6% in 2022 naar 70,1% in 2023.
Investeringen in digitale marketing zijn gestegen van 46,9% in 2022 naar 64,8% in 2023. Moeilijkheidsscores voor de top 10 trending zoekwoorden zijn gestegen en de duur van bezoeken aan websites is ook verbeterd.

Bedrijven richten zich ook meer op ESG en CSR zichtbaarheid en acties. Het aantal merken dat communiceert over ESG- en MVO-initiatieven is gestegen van 56% in 2022 naar 68% in 2023. 
In 2022 vermeldden slechts 55 bedrijven het verminderen van hun CO2-voetafdruk op hun websites. In 2023 was dit bij 239 van hen het geval. 

Parallel aan deze trend zijn er kwetsbaarheden vastgesteld op het gebied van websites die meer zijn blootgesteld aan het risico van cyberaanvallen. In 2023 waren websites van bedrijven met meer externe API's verbonden. Hoe groter het aantal API's, hoe groter het risico op een externe inbreuk. Terwijl voorheen 79,9% van de sites in de Forbes 300 als veilig werd beschouwd, is dit percentage gedaald naar 63,9% van de bedrijven.
Cruciale aspecten zoals de laadsnelheid van pagina's en het bijhouden van conversies zijn opgeofferd ten gunste van het creëren van marketingcontent. 
De prestaties van alle websites zijn gedaald van 48,4% in 2022 naar 45,9% in 2023.

Tegelijkertijd blijven de UX-uitdagingen bestaan. ADA compliance blijft een groot probleem voor Forbes top 300 bedrijven, met slechts 85 websites die volledig voldoen aan de eisen om hun sites toegankelijk te maken voor gehandicapte gebruikers. 

"We zijn blij om een toename te zien in investeringen in het creëren van content en betrokkenheid. Wanneer we echter de beveiliging van websites analyseren, zijn de signalen nogal alarmerend. Met het toenemende aantal datalekken en cyberaanvallen kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om de bescherming van hun activa te verwaarlozen," zegt Matt Robbins, VP Insights and Research bij Team Lewis.
 
 
Show More
Back to top button