40% van de Belgen laten zich beïnvloeden door het eerste antwoord dat door generatieve AI wordt voorgesteld

Voor het eerst analyseert een Belgische studie in detail wat generatieve AI werkelijk verandert aan onze manier van zoeken, vergelijken en beslissen.

post-image-3

Belgen in het tijdperk van generatieve AI’ – uitgevoerd door Semactic, met PingPrime.ai, en gerealiseerd door IntoTheMinds – legt een grote verschuiving bloot: de beslissing wordt niet langer genomen in de resultatenpagina’s, maar in het gegenereerde antwoord.

  • Zoeken is geen verkenning meer.
  • Het wordt een snelkoppeling.
  • En die snelkoppeling hertekent de markten.

Bijna 4 op de 10 Belgen nemen genoegen met het eerste antwoord dat door AI wordt gegenereerd, zonder verificatie. “Met andere woorden: de intentie ligt vast nog vóór er wordt geklikt.” — Céline Naveau, medeoprichter van Semactic

De studie toont een diepe verschuiving: zoeken is geen zoektocht meer, maar een antwoord. De generatieve motor wordt een aanbeveler, in staat om een intentie te vatten, vergelijkingen te elimineren en de beslissing te sturen — in één zin. 36% van de Belgen zegt al minstens één aankoopbeslissing te hebben genomen op basis van een aanbeveling die uitsluitend door AI werd gegenereerd.

Ontdek de studie hier !

Show More
Back to top button