Home/ channel belgium /De tablet van Microsoft zou vijandige gevoelens kunnen oproepen bij de OEM De tablet van Microsoft zou vijandige gevoelens kunnen oproepen bij de OEM En voor het eerst geeft Redmond uitdrukkelijk dit risico toe in een rapport aan de SEC (Securities and Exchange Commission). De baas van Redmond heeft hierover uitleg verschaft aan een forum analisten en waarnemers van de IT markt. 2012-08-10Comment 147004937 Microsoft heeft toegegeven dat het, met het uitbrengen van zijn eigen Surface tablet, de fabrikanten van Windows machines van zich zou kunnen vervreemden die deze nieuwe mobiele toestellen als concurrentie ervaren. In een document dat het einde juni voorlegde aan de Amerikaanse SEC (Securities and Exchange Commission) geeft Microsoft toe dat er een potentieel probleem is. "Ons Surface toestel zal de concurrentie aangaan met producten van onze OEM partners, wat hun betrokkenheid met ons platform zou kunnen aantasten", zo bericht New York Times in zijn "bits blog".Die verklaring staat te lezen in het onderdeel over de risicofactoren, waartoe Microsoft de smartphones en tablets rekent, die gedomineerd worden door rivalen Google en Apple. "De gebruikers zouden zich steeds meer kunnen wenden tot deze mobiele toestellen, en ze gebruiken voor functies die ze tot nu op de pc uitvoerden", zo vermeldt het document. "Zelfs al beschouwen veel gebruikers dit toestel als een aanvulling op de PC, de grote populariteit ervan zou de aandacht van de ontwikkelaars van toepassingen kunnen afleiden van ons platform". Het is de eerste keer dat Microsoft ook duidelijk de competitieve risico`s omschrijft die de mobiele toestellen vertegenwoordigen voor traditionele pc`s. Dat is uiteraard een vaststelling die alle analisten al deden, maar nu is het Microsoft die het zegt. En dat maakt alle verschil". De cijfers spreken trouwens voor zich. IDC en Gartner bevestigen unaniem dat in het tweede trimester de verkoop van pc`s daalde met 0,1% tegenover dezelfde periode in 2011. Beiden denken dat het wel degelijk de tablets zijn die gingen lopen met een deel van de dollars die de gebruikers aan IT uitgeven. "De dag dat Microsoft zijn Surface tablet aankondigde", aldus Carolina Milanesi van Gartner, "heeft de fabrikant het leven van alle ODM (orginal design manufacturers) moeilijker gemaakt die moeten optornen tegen de tablet-markt... met uitzondering van Apple". Tom Mainelli (IDC) meent dat de OEM daarentegen trouw zullen blijven aan MS "omdat de meesten van hen ontgoocheld zijn in de Android tablets". Tijdens de Worldwide Partner Conference (WPC) die midden juli in Toronto gehouden werd, heeft Steve Ballmer de Surface tablet voorgesteld als een "design point", eerder een gids voor de OEM dan een concurrent. Hij heeft ook verduidelijkt dat "het belang van de duizenden partners die Windows computers ontwerpen, niet zal afnemen". Bij de lancering van de Surface had Ballmer verklaard dat MS er maar "enkele miljoenen" van zou verkopen, zonder nader toe te lichten in welke tijdspanne. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Voorbeeld Newsletter Enter your Email address