Wanneer Black Friday Cyber Monday verplettert

Betalingsprovider CCV constateerde tijdens de afgelopen zwarte vrijdag een stijging van 23,5% in elektronische transacties in vergelijking met een gemiddelde vrijdag. Een cijfer dat Cyber Monday ver overtreft.

post-image-3
Betalingsprovider CCV zag in de twee weken voorafgaand aan afgelopen Black Friday een aanzienlijke stijging van de online verkopen. De gezondheidssituatie, in combinatie met de aankondiging van een mogelijk tekort aan producten voor de feestdagen en het aanhoudende succes van de elektronische handel, verklaren ten dele deze hausse in de verkoop.

Op basis van een analyse van de e-commercetransactiecijfers van midden oktober tot het hoogtepunt van Black Friday en Cyber Monday concludeert het CCV: "Het aantal transacties is sinds begin oktober gestaag toegenomen. En het effect van de Black Friday-acties is al meer dan 10 dagen van tevoren zichtbaar.

"De afgelopen weken hebben we een geleidelijke toename gezien van de online verkoop op de Belgische markt, met een piek op vrijdag, gekenmerkt door een stijging van de verkoop met 23,5% ten opzichte van een 'normale' vrijdag," legt Sam Arckens, commercieel directeur van CCV Benelux, uit. 

Black Friday markeert traditioneel het officiële begin van het vakantieseizoen, maar het lijkt erop dat de Belgen hun - online - shopping dit jaar ruim op tijd zijn begonnen. Om nog maar te zwijgen van de vele speciale aanbiedingen van veel e-commercesites in de week voor Black Friday. 

Er zijn verschillende redenen voor het groeiende succes van e-commerce dit seizoen. De maatregelen in verband met de gezondheidscrisis blijven veel consumenten ertoe aanzetten om voor online winkelen te kiezen. 
Bovendien zijn de inkopen voor Sinterklaas dit jaar eerder begonnen als gevolg van de aankondigingen van een mogelijk tekort aan goederen en producten vanwege het wereldwijde tekort aan grondstoffen gedurende enkele weken.

Black Friday 2021 speelde zich dus online af en stal daarmee de schijnwerpers van Cyber Monday, dat niet meer zo'n succes was als verwacht gezien de campagnes voorafgaand aan Black Friday. 
Cyber Monday registreerde echter hogere verkoopcijfers dan de zondag die eraan voorafging, terwijl het tegenovergestelde geldt voor onze noorderburen, Nederland, waar de onlineverkoop aan het eind van het weekend goed presteerde.

 
Show More
Back to top button