Drie belangrijke IT-trends om in 2022 naar uit te kijken

De pandemie bracht enorme veranderingen teweeg en werd een katalysator voor een snellere digitale transformatie in elke bedrijfssector. Voor bedrijven is het moment nu aangebroken om van overlevingsmodus over te schakelen op groei.

post-image-3

Bedrijven zijn zich er terdege van bewust hoe cruciaal digitale transformatie is voor hun toekomstige succes. Ze willen investeren in IT-diensten, ondersteuning en oplossingen die aansluiten bij hun nieuwe behoeften – inspelen op de verspreiding van het personeel, agile IT en alles wat met cloud te maken heeft. Channelpartners die op deze trends kunnen inspelen en begeleiding, diensten en oplossingen kunnen bieden, boeken ongetwijfeld succes in dit snel veranderende IT-landschap.  

Dit zijn onze drie trends die de marktvraag in 2022 zullen stimuleren: 

1. Vereenvoudiging van het netwerk 

De verspreiding van het personeel over verschillende locaties, heeft geleid tot meer complexiteit in IT-systemen en -infrastructuur. Applicaties en workloads worden verspreid over datacenters en de cloud, terwijl bedrijven ook proberen te voldoen aan nieuwe verwachtingen van klanten, zoals bijvoorbeeld draadloze interacties in winkels. Door de combinatie van gefragmenteerde netwerken en dit soort nieuwe eisen lopen bedrijven het risico belangrijke voordelen van nieuwe IoT- en cloudtechnologieën te mislopen.  

In 2022 zullen IT-teams zich moeten richten op netwerkvereenvoudiging, en channelpartners kunnen hierop inspelen. Een eengemaakte infrastructuur, centraal beheerd via één enkel controlepunt, zal IT-teams helpen om verdeelde netwerkomgevingen effectief te beheren. Tegelijkertijd kunnen ze een hoogwaardige gebruikerservaring binnen één enkele architectuur leveren. 

Vereenvoudiging van het netwerk is des te crucialer omdat de pandemie veel bedrijfsbudgetten heeft doen krimpen. Hierdoor is het voor IT-teams van cruciaal belang om over de capaciteit te beschikken om verspreide omgevingen te beheren zonder dat dit ten koste gaat van andere activiteiten. Door een uniforme infrastructuur aan te bieden, kunnen channel-partners hun klanten nieuwe niveaus van operationele eenvoud bieden. Zo kunnen IT-teams kostbare middelen herbestemmen voor meer bedrijfskritische gebieden. 

2. Ondersteuning bij cloud-transitie 

Recent onderzoek van Aruba wees uit dat 83% van de IT-besluitvormers hun investeringen in cloud-gebaseerde netwerken in de komende 12 maanden willen verhogen en gegevens van Canalys onthullen dat het kanaal heeft bijgedragen aan een stijging van 33% van de clouduitgaven in 2020.  

Upgraden naar de cloud is een complex traject en channel-partners hebben de mogelijkheid om nieuwe producten aan te bieden - en het is belangrijk om te begrijpen dat klanten grote behoefte hebben aan betrouwbare adviseurs die hen helpen bij deze transitie. Het proces kan overweldigend zijn – vooral wanneer klanten niet over de vaardigheden beschikken om de voordelen van de cloud te begrijpen of wanneer het voor hen kosteneffectiever is om een hybride cloudmodel te implementeren. 

Om optimaal te profiteren van de toegenomen belangstelling voor de cloud, moeten channel-partners zich onderscheiden - door klanten door het proces te loodsen en hen te helpen de voordelen van de cloud te maximaliseren - wellicht via een ondersteuningsaanbod. Dit betekent dat zij een uitgebreide cloudstrategie moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat zij over de beste tools en beheersoftware beschikken om klanten te ondersteunen.  

3. Verschuiving naar flexibele abonnementsmodellen 

De snelle invoering van cloudtechnologieën heeft geleid tot een wijdverspreide heroverweging van IT-gebruiksmodellen. We zijn overgeschakeld van hardware-gestuurde inkomsten naar een software-first market - in wezen een SaaS-gebaseerde economie. In 2022 zal de vraag naar flexibele abonnementsmodellen naar verwachting toenemen.  

Uit recent onderzoek van Aruba blijkt dat klanten steeds meer openstaan voor flexibele verbruiksmodellen. Slechts 8% van de IT-besluitvormers zei dat ze in het licht van de pandemie zouden doorgaan met uitsluitend Capex-investeringen, vergeleken met 55% die zei dat ze SaaS-modellen zouden bekijken. Omdat veel belangrijke diensten, zoals implementatie en buitengebruikstelling, deel uitmaken van het abonnementsaanbod, geven deze modellen IT-personeel meer tijd om de meer complexe, waardetoevoegende bedrijfstaken uit te voeren. Het is van vitaal belang dat channel partners hun eigen aanbod uitbreiden om aan deze nieuwe vraag te voldoen. 

Koen Laisnez, Aruba Channel Lead Northern Europe 
 
 
 
 
Show More
Back to top button