Hoe de publieke sector zich verzet tegen digitale transformatie in België

De digitale transformatie zal in de overheidssector nog meer dan twee jaar duren. Maar twee jaar van de coronavirus crisis hebben de manier van werken radicaal veranderd. Analyse.

post-image-3
Twee jaar van coronaviruscrisis hebben de manier waarop de publieke sector werkt radicaal veranderd.
ERP-softwareleverancier Unit4 ondervroeg 75 Belgische overheidsorganisaties om te weten te komen hoe zij deze periode beoordeelden.

Meer dan de helft van de ondervraagden moet nog steeds handmatig ingrijpen om hun software te voeden en compatibiliteit met andere systemen is een probleem. Slechts 6% zegt over systemen te beschikken die geen manuele input vereisen. Bijna allemaal hebben ze een digitale transformatiestrategie volledig of uitgebreid ingevoerd. Maar gemiddeld zouden de Belgische overheidsorganisaties nog 2,5 jaar nodig hebben om deze strategie volledig uit te voeren.

Wat de migratie naar de cloud, SaaS-applicaties of kunstmatige intelligentie betreft, is meer dan 25% van de organisaties van plan deze in het komende jaar te gaan gebruiken. Ongeveer 10% zegt dat een ingrijpende aanpassing nodig zal zijn om dit te bereiken. Degenen die deze technologieën reeds hebben ingevoerd, hebben dat gemiddeld één jaar gedaan.

Volgens 90% van de overheidsorganisaties betekent digitale transformatie ook dat hun werknemers niet over de juiste vaardigheden of opleiding beschikken om zich aan te passen.

De belangrijkste conclusie van de jaarlijkse enquête is dat de mensen niet klaar zijn voor verandering en dat het meer dan twee en een half jaar zal duren voordat het digitale transformatieproces in onze instellingen is voltooid. 
Positief is dat de betrokkenheid van het personeel in deze periode aanzienlijk is verbeterd.

"De afgelopen twee jaar zijn bijzonder uitdagend geweest in de publieke sector. De teams hebben te maken gekregen met een toenemende vraag naar hun diensten, met voortdurend veranderende arbeidsomstandigheden en met nieuwe (digitale) werkmethoden. Dit alles met vaak krappe budgetten - en winstgevendheid is dus van cruciaal belang," vat Lode Maris, Regional President Western Europe bij Unit4, samen.

De deskundige concludeert: "De Belgische overheidssector staat de komende jaren voor de moeilijke taak essentiële overheidsdiensten in stand te houden en te blijven investeren in innovatie om aanzienlijke verbeteringen tot stand te brengen. Er is een mentaliteitswijziging nodig om de veranderingen te aanvaarden die nodig zijn om de overheidsdiensten te moderniseren, alsook een bereidheid om wendbaarder te zijn en te aanvaarden dat verstoring uiteindelijk leidt tot toegevoegde waarde voor de burgers.

 
Show More
Back to top button