Kaspersky versterkt zijn transparantiebeleid

De IT-beveiligingskampioen versterkt zijn transparantie naar zijn partners en klanten door de opening van een "Transparantiecentrum" dat speciaal voor de Benelux werd opgericht. Het doel is zijn broncode voor externe beoordeling in te dienen en tegelijkertijd een lijst van softwarecomponenten te verstrekken.

post-image-3
Beveiligingsspecialist Kaspersky heeft de opening aangekondigd van een Transparency Center in Utrecht, Nederland. Dit bevestigt het streven van de onderneming naar transparantie tegenover haar partners, klanten, toezichthoudende autoriteiten en andere lokale overheden. 

Via het Transparency Center, dat speciaal voor de Benelux-landen is opgezet, kunnen belangstellenden zich informeren over de engineering- en gegevensbeheerpraktijken van Kaspersky.

Dit besluit komt op een moment dat bedrijven manieren zoeken om hun technologieleveranciers te vertrouwen. "Meer dan 70 procent van de IT-beslissers hecht er veel waarde aan dat IT-oplossingen te allen tijde aan hun verwachtingen voldoen. 

Via zijn Global Transparency Initiative stelt Kaspersky de "zwarte doos" van zijn technologie open door zijn broncode voor externe controle beschikbaar te stellen, evenals een lijst van softwarecomponenten, bekend als de software bill of materials (SBOM). Daarmee wordt het het eerste cyberbeveiligingsbedrijf dat de integriteit, betrouwbaarheid en interne processen van zijn producten verbetert. 

Kaspersky's Transparency Centers geven cyberbeveiligingspartners, klanten en overheidsinstellingen de mogelijkheid om kennis te nemen van de engineering- en gegevensbeheerpraktijken van het bedrijf als onderdeel van wat het bedrijf het 'blauwe spoor' noemt. 
Tijdens een bezoek kan een team van deskundigen vragen beantwoorden over gegevensverwerking, demonstreren hoe de oplossingen van Kaspersky werken en een live demonstratie geven van een broncodecontrole.

"De Benelux is een van de belangrijkste regio's in Europa voor Kaspersky en de opening van dit Transparency Center is een verdere stap in ons reeds lang bestaande Global Transparency Initiative", aldus Tim de Groot, General Manager, Benelux & Nordics bij Kaspersky.

Naast de opening van het Transparency Center publiceert Kaspersky ook zijn tweejaarlijkse Transparency Report, waarin het bedrijf de verzoeken om gegevens en technische expertise presenteert die het ontvangt van gebruikers en overheids- en wetshandhavingsinstanties. Met dit rapport kan het bedrijf gebruikers laten zien hoe het hun verzoeken behandelt.

Maar liefst 11% van de verzoeken betrof gebruikersgegevens, die allemaal werden afgewezen. Het aandeel goedgekeurde verzoeken is daarentegen toegenomen: in de eerste helft van 2022 werd 64% goedgekeurd. Alle andere verzoeken werden afgewezen omdat zij niet voldeden aan de wettelijke controle-eisen of omdat de gevraagde gegevens ontbraken.
 
Kaspersky heeft momenteel negen Transparency Centers over de hele wereld en verwerkt (in twee datacenters in Zürich, Zwitserland) gegevens over cyberdreigingen uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en verschillende landen in de regio Azië-Stille Oceaan. 

Er hebben al meer dan 30 bezoeken plaatsgevonden van overheidsfunctionarissen, toezichthouders, klanten en partners sinds de opening van het eerste Transparantiecentrum in Zürich in 2018.
 
Show More
Back to top button