De uitdagingen van de "ken uw klant"-regelgeving

Een studie onthult de moeilijkheden die compliance professionals ondervinden: 40% van de bedrijven verwelkomt klanten nog steeds handmatig. Analyse.

post-image-3



De specialist in elektronische handtekeningen en procesautomatisering Penneo heeft een Europese enquête gehouden onder 100 senior managers van accountantskantoren en financiële dienstverleners om de uitdagingen te identificeren waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij de implementatie van de nieuwe 'ken uw klant'- en 'onboarding'-regelgeving. 
Een derde zegt dat het bijhouden van de snel veranderende regelgeving hun grootste uitdaging is, maar ook interne vaardigheden en procesautomatisering zijn belangrijke aandachtspunten.  

Meer bepaald meent 33% van de respondenten dat het moeilijk is om op de hoogte te blijven van de snel veranderende regelgeving. Dit probleem wordt nog verergerd door een gebrek aan goed opgeleid personeel. 
27% zegt dat een gebrek aan personeel hen verhindert nieuwe voorschriften te interpreteren. 
38% zegt zelfs dat een gebrek aan talent hen verhindert de regels correct toe te passen. 
13% van de internationaal actieve bedrijven vindt het moeilijk om de verschillende regels in de verschillende bedrijfssectoren na te leven. 
Ten slotte vindt 17% het moeilijk om klanten te informeren over compliance en know-your-customer-regels. 

Penneo onderzocht ook de mate van automatisering van onboardingprocessen en stelde vast dat bij 40% van de ondervraagde bedrijven alles nog handmatig gebeurt. 
20% overweegt bepaalde taken te automatiseren binnen een proces dat nog grotendeels handmatig verloopt. 
In 47% van de gevallen is het proces gedeeltelijk geautomatiseerd en gedeeltelijk handmatig, en slechts 13 bedrijven beweren KYC volledig te hebben geautomatiseerd. 
Gezien het tekort aan beschikbaar talent is automatisering de sleutel tot snelle vooruitgang. 

Bovendien zegt 1 op de 4 ondervraagde professionals dat klanten het opdringerig en belastend vinden om een aanzienlijke hoeveelheid persoonsgegevens te verstrekken.  

"Klanten die werkzaam zijn in sectoren die niet onder de antiwitwasregelgeving vallen, zijn niet op de hoogte van de integratieregels en staan sceptisch tegenover de noodzaak om een grote hoeveelheid gegevens en documenten te verzamelen", aldus de studie. 

Om deze uitdagingen te overwinnen en de klantervaring te verbeteren, lijkt digitalisering van processen voor 34% van de respondenten de beste oplossing. 
"Meer duidelijkheid over processtappen en solide praktijken inzake vertrouwelijkheid van gegevens zijn cruciaal voor respectievelijk 25% en 21% van de respondenten". 
Tot slot waren het verkorten van het proces (12%) en het zoveel mogelijk op afstand kunnen doen (13%) de belangrijkste factoren. 

Gevraagd naar de belangrijkste investeringsgebieden voor de komende twee jaar op het gebied van witwasbestrijding, zei de meerderheid van de respondenten (42%) dat het aannemen van extra professionals de hoogste prioriteit had, gevolgd door verdere opleiding van bestaand personeel. 

Hoewel 27% van de respondenten bedrijfsinnovatie als een van hun belangrijkste doelstellingen voor de komende 12 tot 24 maanden aanmerkte, worden organisaties over het algemeen geconfronteerd met een reeks uitdagingen bij het lanceren van technologische initiatieven. 

Interoperabiliteit met bestaande technologieën en processen (27%) en onderinvestering of gebrek aan prioriteit bij het veiligstellen van budgetten (19%) zijn de meest voorkomende belemmeringen voor het doen van digitale investeringen. 

En tot slot: 1 op de 5 bedrijven heeft geen vertrouwen in de beschikbare software of betwijfelt of het rendement op de investering voldoende zal zijn. 15% vreest ook een beperkte adoptie door hun collega's.
Show More
Back to top button