Econocom onthult zijn nieuwe strategische plan "One econocom

Het IT-bedrijf heeft zijn nieuwe strategische plan voor de periode 2024-2028 gepresenteerd. Het plan, dat de naam "One econocom" draagt, markeert het einde van de periode van heroriëntatie en stabilisatie van de Groep dankzij een aantal belangrijke beslissingen. Dit is hoe het werkt.

post-image-3
Na een periode van 2019 tot 2023 die gekenmerkt werd door een heroriëntatie op zijn strategische activiteiten, heeft Econocom zijn ambities voor een terugkeer naar groei uiteengezet dankzij de nieuwe uitdagingen waarmee klanten worden geconfronteerd op het gebied van werkstations, audiovisuele apparatuur en infrastructuur en netwerken.

De Groep zal daarom zijn inspanningen richten op organische groei, met name door de ontwikkeling van oplossingen in goed presterende segmenten (audiovisueel, digital signage, enz.), de uitrol van end-to-end-aanbiedingen waaronder distributie, leasing en bijbehorende diensten, en de versterking van zijn positie in de verantwoordelijke digitale sector door het opknappen en verlengen van de levensduur van digitale activa.

Als gevolg hiervan heeft het bedrijf zijn oorspronkelijke omzetverwachting voor 2028 van € 5 miljard herzien, waarin een groter aandeel van externe groei was opgenomen. 
Het "One econocom"-plan is nu gericht op een omzet van €4 miljard in 2028, inclusief ongeveer €400 miljoen aan inkomsten uit toekomstige overnames zonder een beroep te doen op extra kapitaal.

De nieuwe strategische visie is nu gebaseerd op het versterken van synergieën en het creëren van waarde voor klanten.
Met andere woorden, Econocom wil de partner bij uitstek worden voor bedrijven en organisaties in de publieke sector, die de end-to-end behoeften dekt voor toegang tot essentiële digitale middelen, waaronder het ontwerp en de modernisering van de werkomgeving (oplossingen voor samenwerking en videoconferenties), IT-architectuur (toepassing van veilige hybride cloudmodellen), distributie van nieuwe of gerenoveerde apparatuur (werkstations, audiovisueel, IT-infrastructuur en netwerk) en bijbehorende softwaretoepassingen (orderbeheer, opslag, maatwerk, logistiek, levering, installatie).

Het bedrijf is ook van plan om meer innovatieve leaseoplossingen op maat aan te bieden, waaronder optimalisatie van de levenscyclus van bedrijfsmiddelen en hun ecologische voetafdruk, ondersteuning van gebruikers met een speciale servicedesk, ondersteuning en onderhoud op locatie, operationeel onderhoud en voortdurende beveiliging van IT-infrastructuren en -netwerken. 
Of het beheer van het einde van de levensduur van apparaten, inclusief het beheer van hun teruggave, het wissen van gegevens, recycling en reconditionering waar nodig.

De ontwikkeling van het strategisch plan 2024-2028 vraagt om een operationele marge van meer dan 5% in 2028 en een verdubbeling van de nettowinst. Deze prestatie zou gepaard moeten gaan met een vermindering van de netto financiële schuld, dankzij de sterke organische groeicomponent van het plan en het genereren van een solide vrije kasstroom.

Tegelijkertijd zal de Groep zijn initiatieven op het gebied van niet-financiële prestaties intensiveren, met bijzondere aandacht voor de herstelbaarheid en de verlenging van de levensduur van de digitale activa van klanten, de vermindering van de ecologische voetafdruk en de versterking van gelijke kansen voor alle werknemers. Met dit in gedachten streeft Econocom naar een platina Ecovadis Sustainability Rating in 2028.
 
Tot slot zal Econocom doorgaan met haar programma van gerichte overnames in geografische gebieden waar de groep haar kritische massa moet vergroten of bepaalde expertisegebieden moet versterken.

 "Onze visie voor de Groep is om een belangrijke Europese speler te worden in de desktop-, audiovisuele en infrastructuursectoren door een globale, end-to-end benadering van de behoeften van onze klanten. We zullen onze inspanningen opvoeren om hen te ondersteunen vanaf het ontwerp van hun omgevingen tot het recyclen van activa aan het einde van hun levensduur. Door gebruik te maken van onze talenten, bestaande synergieën tussen de business lines van de Groep en de uitbreiding van onze verkoopteams, gaan we de aantrekkelijkheid van ons aanbod vergroten en cross-selling in heel Europa stimuleren", vat Jean-Louis Bouchard, voorzitter en CEO van Econocom, samen.
 
 
Show More
Back to top button