Vertienvoudiging van het aantal Payconiq mobiele betalingen!

Het aantal mobiele betalingen met Payconiq Bancontact is sinds de lancering 5 jaar geleden vertienvoudigd. Deze groei is vooral te danken aan fysieke winkels. In de toekomst zullen gebruikers hun rekeningen rechtstreeks vanuit de app kunnen ontvangen en betalen.

post-image-3
In een paar jaar tijd kan er veel veranderen in de wereld van betalingen, zo blijkt uit de laatste cijfers van Bancontact Payconiq Company. 
Het was in 2018 dat Bancontact en start-up Payconiq België besloten hun krachten te bundelen om de mobiele betaalervaring aan te bieden die we vandaag kennen. Tegen 2023 hadden niet minder dan 2 miljoen Belgen de applicatie gebruikt om een betaling uit te voeren.
En als we daar het aantal mensen bij optellen die gebruik hebben gemaakt van een bank-app met de betaalmethoden van Bancontact en/of Payconiq, dan stijgt dat aantal tot enkele miljoenen Belgen.
 
Traditionele kaartbetalingen zijn echter nog steeds goed voor de meerderheid van de Bancontact-betalingen. In 2023 gebruikten de Belgen hun bankkaart meer dan 2 miljard keer om geld te betalen of af te halen. Opvallend is echter de toename van mobiele betalingen met Payconiq: de smartphonebetalingen stegen in een jaar tijd met 34% tot 368 miljoen transacties. Vergeleken met de 34 miljoen mobiele betalingen in 2018 is dit een vertienvoudiging in vijf jaar tijd.
 
Op internet zullen smartphones bankkaarten en readers grotendeels vervangen. In 2023 werd 84% van de online transacties met Bancontact uitgevoerd met een smartphone via een QR-code met de Payconiq-app of een bankieren-app die de Bancontact-oplossing integreert. 
Online transacties uitgevoerd met een Bancontact-kaart (met kaartlezer) vertegenwoordigen nu 16% van alle transacties.

Smartphones overtreffen nu ruimschoots de online betalingen. Vorig jaar betaalden Belgen 266 miljoen keer online met een mobiele oplossing van Payconiq of Bancontact. Dat is 25% meer dan in 2022 en tien keer meer dan vijf jaar geleden (26 miljoen transacties in 2018).
 
Het gebruik van smartphones om vrienden "terug te betalen" doet het nog beter qua groeipercentage, want Belgen gebruikten hun mobiele telefoon 35% vaker om vrienden te betalen met een Payconiq of Bancontact betaaloplossing in 2023 dan in 2022, goed voor 61 miljoen betalingen. Vijf jaar geleden waren dat nog maar 5,6 miljoen transacties - tien keer minder.
 
De hausse aan mobiele betalingen in winkels

Mobiele betalingen in winkels kennen de sterkste jaar-op-jaargroei. 
In 2023 betaalden Belgen 41 miljoen keer met hun smartphone in de winkel: een stijging van 133% in slechts één jaar. 
Het aandeel van mobiele betalingen in winkels met Payconiq of Bancontact bereikte 11% van alle mobiele betalingen in 2023, tegenover slechts 6% in 2022. 
In slechts één jaar tijd is het aandeel van mobiele betalingen in de winkel dus bijna verdubbeld. 
"Consumenten hebben hun portemonnee niet langer nodig om boodschappen te doen. Smartphone betalingen worden onderdeel van onze gewoontes", zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.
Vergeleken met 2018, toen er 2 miljoen mobiele transacties in de winkel waren, ligt dit cijfer twintig keer hoger. In 2021 introduceerde de eerste grote retailer de Payconiq QR-code als betaalmiddel in zijn winkels, en het ging van een leien dakje.

Rekeningen ontvangen en betalen via POM

Wat traditionele betalingen met de Bancontact-kaart betreft, blijft de contactloze trend terrein winnen. Vandaag zijn al 66,5% van alle kaartbetalingen contactloos. Vijf jaar geleden was dat nog maar 4%. 
De coronaviruscrisis heeft geleid tot een grote doorbraak in contactloze betalingen.
Tegen 2023 zullen de Belgen 2,4 miljard betalingen hebben gedaan met Bancontact of Payconiq (kaartbetalingen, mobiele betalingen en geldafhalingen).

Bancontact is voortdurend op zoek naar manieren om dagelijkse betalingen te vereenvoudigen door nieuwe functies in de Payconiq app te integreren, zoals het registreren van klantenkaarten of de mogelijkheid om zich te registreren en te betalen met de maaltijdchequekaart.
Binnenkort kunnen app-gebruikers er zelfs voor kiezen om hun rekeningen rechtstreeks in de app te ontvangen en te betalen. 
Deze nieuwe dienst is ontwikkeld in samenwerking met POM, een Belgische speler in de betalingssector. 
Bedrijven in verschillende sectoren kunnen eenvoudig hun betalingsverzoeken aanmaken, versturen en automatisch opvolgen via het POM-platform. 
Vervolgens hoef je als consument deze facturen alleen nog maar te selecteren en direct te betalen in de Payconiq by Bancontact app. Alle betalingsgegevens zijn vooraf gecodeerd, waardoor het risico op fouten wordt uitgesloten. 
Onder de bedrijven die hun facturen via de app zullen aanbieden zijn energieleverancier Luminus, waterleverancier Farys en personeelsbedrijf Daoust. Hierover binnenkort meer informatie.
 
"Als lokale speler willen we dicht bij consumenten en retailers blijven. We luisteren naar de behoeften van de markt en werken samen met experts om iedereen vertrouwd te maken met mobiel betalen. Dit voorjaar lanceren we een educatief programma over veilig mobiel betalen - van het installeren van een betaalapp tot het doen van een betaling. Als onderdeel hiervan zullen we samenwerken met overheidsorganisaties in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, om alle Belgische burgers die het nodig hebben echt te betrekken en te ondersteunen," besluit Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact.
 
Show More
Back to top button