Prioriteit voor de aanwerving en ontwikkeling van AI-experts

Belgische marketeers zijn minder ver gevorderd op het vlak van AI dan het wereldwijde gemiddelde. De nummer één prioriteit voor bedrijven is rekrutering, zo blijkt uit een studie van Salesforce.

post-image-3
Het laatste “State of Marketing Report” van Salesforce onthult een alarmerende vaststelling: Belgische marketeers hebben minder vaak AI ingezet in hun organisatie (24%) dan hun collega's in de rest van de wereld (32%). Hun Nederlandse collega's blijven ook achter met een percentage van 23%.

Als gevolg hiervan “geven Belgische marketeers nu de hoogste prioriteit aan het aanwerven en ontwikkelen van marketeers met een focus op het inzetten van AI”.

Volgens de Salesforce-studie, die de mening verzamelde van meer dan 4.800 marketingprofessionals, waaronder 100 in België, “is de impact van AI zichtbaar in Belgische bedrijven, waar 40% van de marketeers het potentieel van de technologie aan het testen is en 24% de technologie al volledig heeft ingezet in hun workflows”. 

Meer dan zes op de tien Belgische respondenten (64%) zegt dat ze AI al gebruiken om content te genereren. 33% is van plan om dit in de toekomst te doen. Aan de andere kant wordt AI momenteel vooral gebruikt om prestaties te analyseren (61%) en om klantsegmentatie/similar audience-modellen te verbeteren (61%).

“Marketeers over de hele wereld gebruiken AI om de ultieme klantervaring te verbeteren en te leveren, en sterkere banden tussen hun klanten en hun merken te bevorderen. Bedrijven die prioriteit geven aan deze strategie realiseren een concurrentievoordeel,” analyseert Christophe Raad, Enterprise & Commercial Sales Director Marketing Cloud bij Salesforce.

Marketeers maken zich echter ook zorgen over AI, met name over de onnauwkeurigheid van de resultaten, de impact op het milieu en de blootstelling of het lekken van gegevens.
 

Steeds meer personalisatie

Sociale netwerken zijn het populairste marketingkanaal ter wereld. In België moeten sociale netwerken (83%) nog steeds buigen voor de overmacht van e-mail (86%). Omdat consumenten steeds meer een gepersonaliseerde ervaring eisen, is het niet verrassend dat Belgische marketeers het meest geneigd zijn om hun website en applicaties (99%), hun mobiele berichtensysteem (98%) en hun e-mailmarketing (97%) te personaliseren.

Wat personalisatie betreft, focussen Belgische marketeers op het creëren van retentiecontent (84%) voor hun bestaande klanten en gepersonaliseerde e-mails (83%). Deze groeiende trend is te wijten aan het feit dat marketeers steeds bedrevener worden in het koppelen van hun gegevens.
 
Marketeers zijn ervan overtuigd dat hun huidige marketingstrategie een aanzienlijke impact heeft op de verkoop van hun bedrijf (78%). Toch kunnen ze niet op hun lauweren rusten. Meer dan 8 van de 10 Belgische marketingprofessionals (83%) geloven dat hun organisatie voortdurend moet innoveren om niet achterop te geraken.
 
Show More
Back to top button