6 tips voor het vinden en behouden van getalenteerde IT-consultants

Werknemers werven, behouden en inspireren zijn de grootste uitdagingen voor bedrijven op de huidige arbeidsmarkt. Vooral in de IT-consultancysector, waar het nu 127 dagen duurt om werknemers te vervangen. Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions bij Unit4, geeft 6 tips om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan.

post-image-3
Uit het meest recente SPI Research Professional Services Maturity Benchmark Report 2023 blijkt dat de totale jaarlijkse kosten per consultant zijn gestegen van 122.000 dollar in 2018 naar 129.000 dollar in 2022. Het rapport concludeert ook dat het nu 127 werkdagen kost om medewerkers die de organisatie verlaten te vervangen en om hun vervangers te vinden.
Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions bij Unit4, schetst zes belangrijke bevindingen uit het rapport.
 
1. Personeelsverloop stabiliseert
 
Het personeelsverloop piekte in 2021, maar begint zich nu te stabiliseren. Natuurlijk is het niet prettig dat nog steeds 15% van alle consultants jaarlijks hun baan verlaat, maar dit is geen slecht percentage vergeleken met andere sectoren.
 
Consultants verlaten hun organisatie omdat ze betere kansen zien bij een andere organisatie, omdat ze elders een beter salaris kunnen krijgen of omdat hun doorgroeimogelijkheden op dit moment beperkt zijn. Het aanbieden van een goede balans tussen werk en privé kan wonderen doen voor het behoud van personeel. Bovendien hechten jongere generaties op de werkvloer waarde aan interessante uitdagingen, boeiende klanten en de mogelijkheid om met de nieuwste technologie te werken.
 
2. Personeel verwacht iets terug
 
Zakelijke dienstverleners werven hun personeel tegenwoordig via een mix van onshoring, nearshoring en offshoring. De corona-crisis heeft de markt op zijn grondvesten doen schudden en de gevolgen daarvan zijn nog steeds zichtbaar in de traditionele servicemodellen. Als gevolg daarvan staan consultants onder grotere druk om sterke relaties met klanten op te bouwen. Tegelijkertijd hebben consultants zelf hoge verwachtingen op het gebied van onder andere carrièreplanning, training en flexibele werkopties.
 
3. Meer trainingsdagen
 
Voor het eerst in jaren is het aantal gegarandeerde jaarlijkse trainingsdagen gestegen tot meer dan 10. Dit is een positieve ontwikkeling die vooruitstrevende dienstverleners helpt bij het opbouwen van een goede relatie met hun klanten. Een positieve ontwikkeling die vooruitstrevende dienstverleners helpt hun werknemers te behouden.
 
4. Voordelen van HCM-technologie

Succesvolle bedrijven gebruiken een Human Capital Management (HCM)-systeem. De voordelen van een dergelijk systeem nemen toe wanneer het wordt geïntegreerd met financiële kernapplicaties. Het resultaat is een hogere omzet per consultant, een grotere medewerkerstevredenheid, een betere bezettingsgraad met meer factureerbare uren en een hogere winst.
 
5. Slimmer werken met technologie
 
Medewerkers van zakelijke dienstverleners werken nog steeds ongeveer hetzelfde aantal uren per jaar (2080). Ze kunnen echter slimmer werken door gebruik te maken van agile ontwikkeling, virtuele consulting en multitasking.
 
6. Reorganisatie creëert angst
 
Sommige zakelijke dienstverleners proberen hun organisatie te stroomlijnen door middel van reorganisatie. Het probleem is dat dit ook bestaande werknemers aanmoedigt om uit zichzelf te vertrekken, omdat ze bang zijn dat ze de volgende zullen zijn die ontslagen wordt.


Zakelijke dienstverleners moeten nog steeds concurreren om het beste talent te vinden en te behouden. "Organisaties die op dit gebied uitblinken, richten zich vaak op hoe ze zichzelf als werkgever positioneren, investeren in kwalitatief hoogstaande wervings- en introductieprogramma's en hebben vaak een virtuele werkomgeving. Doe dus inspiratie op bij uw succesvolle collega's en onderneem stappen om uw personeel te werven en te behouden,” besluit de expert.
 
Show More
Back to top button