Hoe de Gentse start-up Azumuta de VS wil verleiden

Het jonge Belgische bedrijf wil de maakindustrie ontwrichten dankzij een digitale oplossing die bedoeld is om de prestaties van werknemers te verbeteren. Dit is hoe het ‘Connected Worker Suite’-platform de wereld gaat veroveren.

post-image-3
Het Gentse bedrijf Azumuta, opgericht in 2016 door Batist Leman, zet zijn groei voort dankzij zijn “Connected Worker Suite”-oplossing, ontworpen om de maakindustrie te transformeren.

Productiebedrijven worden geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen in een steeds veranderende wereld. Daarom wil de Gentse start-up “hen een concurrentievoordeel bieden door fabrieksarbeiders met elkaar te verbinden, hen te ondersteunen en hen meer middelen te geven dankzij een uniek, alomvattend en geïntegreerd modulair platform”.

Azumuta overbrugt de kloof tussen traditionele praktijken en moderne efficiëntie door realtime zichtbaarheid van de productie te ondersteunen, van het veld tot het management. “Wij helpen productiebedrijven hun prestaties te verbeteren, hun talenten optimaal te benutten en kennis digitaal beschikbaar te maken, allemaal vanuit één platform”, legt het bedrijf uit.

Tegenwoordig breidt de scale-up zich internationaal uit door zich te vestigen in de innovatiehub Newlab in Detroit in de Verenigde Staten, waarvan Ford en Google de drijvende krachten zijn.
Het is ook in de Amerikaanse industriestad in volle economische wederopstanding dat zij werd geselecteerd om deel te nemen aan het prestigieuze i4.0-acceleratorprogramma dat onder meer wordt gesponsord door Whirlpool en Siemens.
Een stap die tevens een belangrijke mijlpaal moet markeren in de internationale expansie van het Belgische bedrijf in Noord-Amerika.

“Detroit wordt beschouwd als een voorbeeld van economische herontwikkeling. De stad trekt veel investeringskapitaal aan, wat haar in 2022 de titel van waardevol startup-ecosysteem ter wereld oplevert. De opening van ons nieuwe kantoor biedt ons een unieke kans om deel uit te maken van een dynamisch technologiecentrum”, legt Batist Leman, oprichter en CEO van Azumuta, uit.
Ook het ambitieuze Amerikaanse subsidieprogramma ‘Inflation Reduction Act’ speelde een sleutelrol bij de keuze voor Detroit.
“De Amerikaanse maakindustrie is vandaag de dag in opkomst. Onder impuls van de Inflation Reduction Act zijn groene energie en duurzame technologieën het onderwerp van enorme investeringen”, vervolgt Batist Leman.

Tegelijkertijd werd Azumuta ook geselecteerd om deel te nemen aan i4.0 in Detroit, het belangrijkste Industry 4.0-acceleratieprogramma in Noord-Amerika, door haar plaats bij Newlab te bemachtigen.
“Dit nieuwe ecosysteem binnen Michigan Central, het treinstation dat Ford in 2018 kocht, staat in het teken van innovatie en waarin de Amerikaanse reus net als Google een miljard dollar heeft geïnvesteerd”, specificeert de baas van het jonge Belgische bedrijf.

Verhoog de productiviteit van werknemers met de “Connected Worker Suite”

Azumuta trekt nu internationale belangstelling dankzij haar digitale oplossing die tegemoetkomt aan een reële marktbehoefte. “Het begon als een tool voor digitale werkinstructies, maar evolueerde in de loop der jaren naar een uitgebreider pakket aan tools voor de maakindustrie”, legt Batist Leman uit.
Het moet gezegd worden dat de geïntegreerde “alles-in-één” oplossing een scala aan functionaliteiten biedt die bijdragen aan betere prestaties, een betere benutting van talenten en het aanbieden en overdragen van kennis in digitale vorm.

“Productiebedrijven worden vandaag de dag geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen van allerlei aard: steeds complexere producten, strengere kwaliteits- en regelgevingseisen, een vergrijzende beroepsbevolking en een tekort aan talenten, steeds snellere innovatie in een voortdurend evoluerend economisch landschap”, legt de CEO van de start-up uit. omhoog.
Tegelijkertijd blijven de werkmethoden van veel bedrijven in het verleden hangen en zijn fabrieksexploitanten volledig vergeten in de Industrie 4.0-revolutie. Een gevaarlijke, zelfs fatale cocktail voor veel bedrijven”, betreurt de oprichter.

Dit is de reden waarom “ons platform fabrieksmedewerkers de middelen geeft om efficiënter te werken, in een cultuur van zichtbaarheid van productie tot managementniveau. We bieden bedrijven dus een essentieel concurrentievoordeel, zodat ze de sterke, soms oneerlijke concurrentie uit het buitenland kunnen weerstaan.”

Doel: nummer 1 worden in de sector

Sinds de oprichting in 2016 is Azumuta elk jaar in omvang verdubbeld. De scale-up heeft momenteel zo'n twintig medewerkers in dienst en er zullen nog tien vacatures ingevuld worden. Het bedrijf heeft al meer dan 70 klanten in meer dan 10 landen, waaronder grote namen als Atlas Copco, Duvel Moortgat, Pfizer, Sioux Technologies en twee van 's werelds grootste autofabrikanten.
In 2023 haalde Azumuta 2,8 miljoen euro op. In de adviesraad zitten grote namen als Jeroen De Wit (Teamleader), Tim Vandecasteele (Silverfin), Ewout Meyns en Mattias Putman (beiden PieSync).

Dankzij haar innovatieve platform wil de scale-up de maakindustrie transformeren en is ze klaar om deze naar een hoger niveau te tillen. Met een ambitieus doel: de leidende wereldspeler worden.
Show More
Back to top button