Waarom IT-leveranciers prioriteit moeten geven aan “klanttevredenheid

Technologie alleen is niet genoeg. IT-leveranciers moeten ervoor zorgen dat hun oplossingen consequent voldoen aan de voorkeuren van gebruikers. Twee experts leggen uit waarom IT-bedrijven tijd moeten besteden aan klanttevredenheid.

post-image-3
Veel bedrijven zijn bang dat ze op technologisch gebied achterlopen op de concurrentie en daarom introduceren ze snel nieuwe technologieën en diensten in hun organisatie. Maar nieuwe technologie staat niet per definitie gelijk aan succes, want zelfs de meest intelligente oplossing ter wereld is afhankelijk van de acceptatie door de gebruiker. En dit is waar IT-bedrijven en hun leveranciers een cruciale rol kunnen spelen.
Jean de Villiers, Chief Customer Officer, en Tim Eclair-Heath, Global VP of Success Engineering bij Unit4, nemen een kijkje in de keuken.

Focus op 'klanttevredenheid

Zoals Steve Jobs ooit zei: “technologie alleen is niet genoeg”. Daarom besteden softwareleveranciers, en cloudbedrijven in het bijzonder, veel tijd aan het focussen op klanttevredenheid. “Verkopers realiseren zich namelijk dat ontevreden klanten gemakkelijk van leverancier kunnen veranderen, omdat ze sinds de komst van cloud computing niet langer vastzitten aan legacy software op locatie”, leggen de twee specialisten van Unit4 uit. 

Als gevolg hiervan kunnen softwareleveranciers niet langer simpelweg zeggen 'wij leveren de software en u hoort niets meer van ons totdat uw licentie verloopt'. Tegenwoordig moeten ze hun best doen om ervoor te zorgen dat de software voortdurend voldoet aan de voorkeuren van individuele gebruikers. En dat binnen de grenzen van de mogelijkheden van de software. 
In het geval van cloudapplicaties bijvoorbeeld, gebruiken bedrijven voornamelijk de functies en mogelijkheden die bij het abonnement zijn inbegrepen. Gelukkig kunnen deze zo flexibel worden geconfigureerd dat aanbieders van cloudapplicaties niet alles tot in het oneindige hoeven aan te passen en bij te stellen.

Weerstand in een vroeg stadium beheersen

“Een succesvol software adoptieplan hangt af van de betrokkenheid van zowel de softwareleverancier als het bedrijf dat de software implementeert,” benadrukken Jean de Villiers en Tim Eclair-Heath.
“Het is daarom belangrijk voor bedrijven om de leverancier aan boord te halen om eventuele weerstanden binnen de organisatie te bespreken. Samen kan dan naar een oplossing worden gezocht”. 

De bedrijven die de software implementeren kunnen de leveranciers hierbij goed gebruiken als vraagbaak. “Softwareleveranciers weten namelijk niet alleen hoe ze met weerstand om moeten gaan, ze hebben ook veel kennis in huis waarmee ze andere specifieke uitdagingen kunnen aanpakken. Het zou zonde zijn om deze kennis niet te benutten. 

Gebruikersacceptatie bevorderen

“De juiste leverancier is er voor, tijdens en na het uitrollen van software. Gebruikersacceptatie bevorderen betekent communiceren met gebruikers, aanpassingen maken en value engineering toepassen om de waarde van de oplossing te verhogen en de kosten te verlagen. Bedrijven die proactief te werk gaan, vragen durven stellen en hulp vragen aan hun leveranciers, zullen hun inspanningen beloond zien door tevreden gebruikers. Dit is hoe bedrijven en softwareleveranciers samen het verschil maken voor gebruikers,” besluiten Jean de Villiers en Tim Eclair-Heath.
 
Show More
Back to top button