Deontologisch charter “eICT”: 80% van de klachten in der minne opgelost

De eICT, gelanceerd in 2004, is een deontologisch charter dat onderschreven wordt door 500 leveranciers van producten, diensten en ICT-raad in de Belux.

post-image-3
Het charter richt zich op het beheer van de relatie tussen de dienstverlener en zijn klant (zelfstandige, KMO,…) wat betreft B2B-opdrachten (realisatie van een e-commerce-website, softwareconfiguratie, ERP,…).

Het deontologisch charter verplicht de leverancier ertoe om – vanaf het opstellen van de offerte – een aantal belangrijke punten te bespreken met zijn klant. Indien deze niet worden verduidelijkt, kunnen zij een bron van geschil worden).

Een eICT-Comité is bevoegd om deontologische sancties te treffen wanneer het charter niet nageleefd wordt. De (symbolische) sanctie: de intrekking van het recht om het merk “eICT” te gebruiken.

In 2010 werd het secretariaat een 20-tal keren geraadpleegd. In meer dan de helft van de gevallen, ging het om niet-ondertekenaars. Drie klachten werden onontvankelijk verklaard (strikt commerciële geschillen), 5 dossiers werden in der minne geregeld en 2 andere werden beslecht na tussenkomst van een bemiddelaar. In een laatste dossier werd de eICT-goedkeuring van de leverancier ingetrokken.

Momenteel wordt het Charter in het zuiden van het land ondersteund door het AWT (Agence Wallonne des Télécommunications), het ABE (Agence Bruxelloise pour l’Entreprise), la Maison de l’Entreprise (Intercommunales IDEA en IDETA), de Intercommunale voor economische ontwikkeling SPI+, het Henry Tudor center van het Groothertogdom Luxemburg en de professionele organisaties UCM en Agoria.

In eerste instantie gelanceerd in het Waalse Gewest, is het eICT-charter sinds 2009 verspreid over geheel België en het Groothertogdom. De website geeft aan dat een Nederlandstalige kamer in 2011 zal geopend worden. Een datum wordt niet vooropgesteld.
Show More
Back to top button