Een op de drie kmo's verstuurt facturen in Word

Nu de deadline voor verplichte elektronische facturatie in 2026 nadert, verstuurt één op drie kmo's zijn facturen nog steeds in Word en per post.

post-image-3
Meer dan één op drie Belgische kmo's (36%) verstuurt zijn facturen nog steeds per post, al dan niet in combinatie met e-mail of boekhoudsoftware, zo blijkt uit een enquête bij 452 kmo's (tot 250 werknemers) in opdracht van de Belgische start-up Horus Software, maker van boekhoudsoftware met kunstmatige intelligentie.
Een ander opvallend feit: een op de drie KMO's (37%) schrijft zijn facturen in Word. 
Wat elektronische facturatie betreft, doet Brussel het veel minder goed dan Wallonië en Vlaanderen: meer dan de helft van de kmo's (55%) stuurt hun facturen nog steeds per post.

Hoewel boekhouding een krachtig instrument is om de financiële gezondheid van een bedrijf op te volgen en te analyseren, beschouwt 39% van de Belgische managers het nog steeds als een kostenpost. Of zelfs volledig nutteloos (18% van de respondenten). 

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische kmo's gemiddeld 33 uur per maand besteden aan administratieve taken in verband met boekhouding.

"Het voeren van een boekhouding is zeker een tijdrovende en dure taak, maar het geeft ook waardevolle informatie over je bedrijf. Zeker in economisch onzekere tijden. Het is daarom opvallend om te zien dat volgens het onderzoek bijna één op de vijf bedrijfseigenaren (19%) geen inzicht heeft in hun cashflow", klaagt Benjamin Tailleur, COO bij Horus Software.

Tot slot benadrukt het onderzoek dat accountants een speciale rol moeten spelen in het ondersteunen en opleiden van MKB-managers. "Helaas zegt slechts één op de twee ondernemers (49%) financieel advies te krijgen van zijn accountant. De meerderheid van de accountants (86%) richt zich voornamelijk op btw-aangiften.

"Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien bedrijfseigenaren (59%) hun accountant minder dan vier keer per jaar raadplegen. Belangrijke informatie zoeken ze liever op internet, in de krant of op LinkedIn. Accountants hebben daar vaak geen tijd voor. Door hun tijd vrij te maken met bijvoorbeeld een boekhoudprogramma, kunnen ze zich meer concentreren op activiteiten met echte toegevoegde waarde, zoals ondersteuning en advies," besluit Benjamin Tailleur.
Show More
Back to top button